Uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2012 van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de netto mediabestedingen in Nederland het eerste halfjaar van 2012 met 1,2% licht gedaald zijn tot 1,93 miljard euro. Op internet en buitenreclame na zagen alle mediumtypen de advertentieinkomsten fors afnemen. De belangrijkste reden hiervoor is de aanhoudende laagconjunctuur waarin Nederland zich bevindt. (via Reclamewereld)
Dat internet geen last lijkt te hebben van de crisis, is niet heel erg verrassend. Het aantal gebruikers is hier erg hoog en dat blijkt ook wel uit de cijfers: in de eerste zes maanden van 2012 groeide de mediabestedingen op het internet met maar liefst 14,3%. Dit kwam vooral door Search, wat een groei van 20% liet zien. Maar ook Display groeide met 6,9%. Buitenreclame is ook gegroeid met bijna 8%.
Televisie was één van de belangrijkste dalers: de netto mediabestedingen daalden hier het eerste halfjaar van 2012 met ongeveer 3,5%. Televisie is één van de mediumtypen die veel last heeft van de verslechterde economische omstandigheden. Ondanks de zomer veel grote sportevenementen op de buis bracht, bleven de mediabestedingen enorm dalen. De grootste daling is te zien bij de dagbladen: die daalden met bijna 12%. (via Reclamewereld)