Tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan blijft social media een steeds grotere rol spelen. Vorig jaar zocht 21% van werkzoekend Nederland een baan via social media, dit jaar is dat gestegen naar 38%. Daarbij is het gebruik van LinkedIn explosief gestegen. Waar in 2011 nog 38% het ‘zakelijke sociale netwerk’ gebruikte is dat inmiddels gestegen tot 79% van werkzoekend Nederland.
Maar naast het gebruik van LinkedIn is ook het gebruik van Facebook gestegen: 41% van de werkzoekenden noemt Facebook als middel om een baan te zoeken, een stijging van 29%. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden. Het onderzoek is als onderdeel van de MKB Marktmonitor uitgevoerd.
Uit het onderzoek blijkt verder dat er significante verschillen zijn tussen de manier waarop mannen en vrouwen naar een baan zoeken. Social media zetten zij ongeveer evenveel in. Ingezoomd op de specifieke netwerken blijkt echter dat LinkedIn door bijna 10% meer mannen dan vrouwen wordt ingezet. Vrouwen gebruiken daarentegen Facebook, en ook Hyves net een beetje meer. Ook de krant wordt door vrouwen vaker ingezet bij de zoektocht naar een baan, namelijk 7% meer.
En natuurlijk zijn ook vacaturesites nog steeds het belangrijkste middel om een baan te zoeken. Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: “Hoewel vacaturesites nog steeds de grootste rol spelen bij het zoeken naar een baan, zien we dat werkzoekenden social media steeds vaker inzetten. Werkgevers spelen hierop in. Vorig jaar bleek al uit onze MKB Marktmonitor dat 29% van de ondernemers social media gebruikten om in contact te komen met potentiële nieuwe werknemers. Naar verwachting zal dit percentage dit jaar hoger zijn. Alle mogelijke middelen worden ingezet en raken steeds meer geïntegreerd. Gelukkig zie je wel dat een persoonlijk gesprek, face-to-face of online via programma’s als Skype, nog steeds in vrijwel alle gevallen de doorslag geeft.”