Rick Smolan, bekend van National Geographic en maker van de fotoboekenserie Day in the Life, introduceert een nieuw initiatief: The Human Face of Big Data. Dat project heeft als doel om via crowdsourcing de maatschappelijke impact van Big Data in kaart te brengen. Het is gebaseerd op het principe dat door real-time analyse van digitale data, die wereldwijd worden verzameld via GPS, satellieten, telefoons en social media, het mogelijk is trends in de wereld te herkennen, verbanden te leggen en voorspellingen te doen. EMC, die klanten helpt met oplossingen op het gebied van dataopslag en informatie-infrastructuur, steunt dit project.
De kick-off van dit project is vandaag met de introductie van een mobiele app waarmee deelnemers gegevens delen over hun persoonlijke levensstijl. Op dinsdag 2 oktober zullen deze worden geanalyseerd, gevisualiseerd en geïnterpreteerd tijdens events in New York, Londen en Singapore.
Verder bestaat het project uit een scholenprogramma, een groot boek bestaande uit meer dan tweehonderd foto’s, verhalen en infographics, een iPad-app en een documentaire die in 2013 klaar is. De mobiele app is op dit moment alleen beschikbaar voor Android, een iOS-versie volgt later deze week.
Rick Smolan, bedenker van The Human Face of Big Data: “Mijn doel van dit project is om de wereldwijde discussie over Big Data aan te wakkeren. Daarbij wil ik zowel stilstaan bij het vermogen van Big Data als het slim wordt ingezet als het gevaar als we niet voorzichtig zijn. Big Data behelst een grootse kennisrevolutie die zich bijna onzichtbaar uitbreidt naar het bedrijfsleven, academies, de overheid, gezondheidszorg en het dagelijks leven. Maar net als alle nieuwe technieken kan het ook worden ingezet voor onbedoelde toepassingen. Als we hier echter voorzichtig en slim mee omgaan, kunnen deze nieuwe technieken in de nabije toekomst een enorme impact hebben op de mensheid, zo groot als de impact van taal en kunst.“
EMC
EMC levert de technologie om de enorme hoeveelheid data die wordt gecreëerd op de verschillende Mission Control events te ondersteunen. Hierdoor kunnen gegevens, zoals updates via Twitter en Facebook, snel worden weergegeven. Daarnaast ondersteunt de architectuur van EMC een partner ecosysteem van visualisatie, datamining en analytische tools, zodat data scientists op de events gebruik kunnen maken van de technologieën waar zij het meest mee vertrouwd zijn.
“Big Data begon in computerlokalen met een handvol wetenschappers. Binnenkort heeft iedereen, van scholier tot bejaarde en alles wat daar tussen zit, te maken met de impact die Big Data zal hebben op ons dagelijks leven,” zegt Jeremy Burton, executive vice president, Product Operations en Marketing, EMC. “The Human Face of Big Data is de meest boeiende poging die we ooit hebben gezien om de maatschappelijke impact van Big Data in kaart te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat dit project een blijvende en zinvolle impact zal hebben.“
Boek
Op 20 november zal The Human Face of Big Data-boek worden onthuld en worden overhandigd aan 10.000 van de meest invloedrijke mensen ter wereld, waaronder wereldleiders, Fortune 500 CEO’s en Nobelprijswinnaars in dertig landen. Het boek zal meer dan 200 foto’s bevatten, maar ook verhalen van bekende schrijvers en infographics van ontwerper Nigel Holmes. Het boek zal online en via een aantal grote boekhandels te koop zijn.