De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Met de première van “Challenge the Obvious” eerder deze week heeft HUB Footwear het startsein gegeven voor een reeks van documentaires over creatieve geesten die elke dag voor deze uitspraak kiezen. De eerste film, hieronder te zien, richt zich op Haas&Hahn – een creatief duo bestaand uit journalist Dre Urhahn en de audiovisuele designer en illustrator Jeroen Koolhaas – die door middel van hun kunst de levens van mensen in sociale probleemwijken proberen te veranderen.
Gecentreerd rondom het ‘Challenge the Obvious’ merkmotto, documenteert de film de ongelofelijke projecten in Rio De Janeiro en Philadelphia, die de zichtbaarheid van favelas vergroot d.m.v. het creëren van grote kunstwerken in onverwachte en verbazingwekkende plekken.
Na eerdere succesvolle projecten op grote betonconstructies en traptreden in de meest beruchte buurten van de stad, wilden Haas & Hahn een favela gebruiken voor hun derde project. Met hun schilderingen moest een in het oog liggende wijk op een goede manier opvallen, zodat het niet meer zou wegvallen tegen de skyline. Ze schilderden de gehele helling van de favela en transformeerde het daarmee van gemeenschap tot levend kunstwerk van epische proporties. Vandaag de dag is Santa Marta, ‘O Morro’ (‘The Hill’) uitgegroeid tot een nieuwe bezienswaardigheid in Rio de Janeiro.