De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Online ontwikkelingen gaan snel in de USA. Vaak lopen we in Europa een paar jaar achter. Tijdens mijn zomervakantie, ook in de States, zag ik al hoe ‘fanatiek’ een tool als Foursquare wordt gebruikt. Veel participatie, veel aanbiedingen en grote partijen, bijvoorbeeld American Express, die bij check-ins bij horecagelegenheden kortingen geven. En er zijn veel meer opvallende toepassingen, waar de marketeer wijzer van wordt.
Gisteren, tijdens een work-out in de fitnessroom van het hotel – je moet iets doen als je gevoelig bent voor al die calorierijke verleidingen hier – zag ik bij diverse tv-commercials iets nieuws. Onder in beeld verschijnt bij diverse commercials het Shazam-logo. Goed bedacht! Je kijkt tv, de telefoon is binnen handbereik, je ziet iets dat je wilt hebben of waar je meer over wilt weten, Shazam herkent het audio gedeelte en leidt je door naar een landingspage met meer informatie. Dit is slim gebruik van de techniek. Zo zaten er begin dit jaar in de reclameblokken rondom de Super Bowl, de duurste blokken ooit op de Amerikaanse televisie, de nodige Shazam-logo’s. Bijvoorbeeld van Teleflora die het model Adriana Lima gebruikten om hun producten onder de aandacht te brengen.
Herkenning
Ook in tv-series wordt het Shazam-logo getoond. Het leidt bij herkenning (begin tune, stemmen acteurs) de kijker door naar de website van de betreffende serie. Shazam heeft op basis van deze nieuwe mogelijkheden zijn software ook onder handen genomen. Tijd is immers een bepalende factor: hoe sneller een fragment herkend wordt, hoe succesvoller de app is. Shazam heeft flink geïnvesteerd in de functionaliteit en zegt nu zelfs dat je alles kunt taggen op (de Amerikaanse) tv. Een commercial voor de film ‘Alvin and the Chipmunks’, bijvoorbeeld, levert via Shazam informatie op over knaagdieren. Nog iets commerciëler is een spot voor General Mills Pillsbury Crescent Rolls die leidt naar een actiewebsite met recepten. Handig op zondagmorgen…
Tv meer geïntegreerd met internet
Inmiddels heeft Shazam een flink deel van de herkenningsmarkt in handen. Meer dan 200 miljoen gebruikers wereldwijd, met name in Amerika en Europa, gebruiken de software op hun mobiele device. Het is een beweging die aangeeft dat de televisie als informatiedrager meer en meer verbonden wordt met het internet. Vorig jaar kondigde eBay al aan dat het televisiekijkers wil overhalen producten te kopen die real time, op het moment van kijken, getoond worden op tv. Gave ontwikkelingen die na verloop van tijd absoluut ook in Europa geïntroduceerd zullen worden.
Wijzer door QR-codes
In het Nederlandse straatbeeld zie je steeds vaker QR-codes opduiken, maar in de States zijn ze helemaal niet meer weg te denken. Op alle billboards staan ‘meer info? scan de QR-code’ oproepen. Ook hier wordt de gebruiker niet zomaar door naar een corporate website geleid, maar komt hij op een landingspage. Het draait allemaal om relevantie en snelheid; de gebruiker moet direct uitkomen bij de aanbieding die hij net heeft gezien. Daarnaast is het mooie van dit systeem dat het bedrijf op basis van de url achter de QR-code kan zien waar de code gescand is. Je neemt gewoon een extra variabele op in de url, bijvoorbeeld de locatie. De data die een bedrijf zo verzamelt, kun je ook nog verrijken met eventueel geolocatie, browserinformatie, device-informatie, tijdstip van scanning/bezoek, et cetera. Zo word je als marketeer snel wijzer van slimme tools. Software heeft meer dan één toepassing!
Deze blogpost is geschreven door Raymond Koning van Twinfield. Hij is aanwezig op DreamForce in SF en doet verslag van de ontwikkelingen en inzichten die hij daar opdoet.