De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
‘Op zoek naar nieuwe verbindingen’, staat in de titel van de uitnodiging voor het jaarlijkse congres van Salesforce.com. Deze invitatie nemen mijn collega Eelco Litjens en ik met beide handen aan, we bezoeken het Dreamforce congres. De komende week zijn we – met vele tienduizenden anderen – te gast in San Francisco. Maar de komende week gaat het om meer dan alleen nieuwe verbindingen vinden. We zullen ook nieuwe inzichten, kennis en inspiratie opdoen.
Al een aantal jaren bezoeken collega’s, met name uit de sales- en marketinghoek, Dreamforce. Veelal komen ze na een week vol inspiratie terug. Dreamforce is een conferentie die echt Amerikaans is opgezet; grote zalen, perfect georganiseerd, indrukwekkende keynotes en een midweeks gala met topartiesten. Vooraf stel je een programma samen dat in je agenda wordt gezet en via een gepersonaliseerde app beschikbaar is op je mobiele devices.
Mijn programma is grotendeels op social media gebaseerd, met wat CRM-componenten. De zogenoemde marketingcloud is erg interessant. Eelco gaat de diepte in met Salesforce-sessies. Pure CRM: welke optimalisaties kun je binnen bestaande CRM-systemen opzetten en waar kun je winst boeken. Als we na een week weer in Nederland zijn maken we de balans op en voegen we de kennis samen. Belangrijke insteek hierbij is om bijvoorbeeld te zien hoe je kennis vanuit sociale netwerken in je CRM-systemen laat lopen.
Metadata worden marketingdata
Als marketeer ben je op zoek naar de juiste profielinformatie van je klant of prospect. Wat beweegt hem/haar, waardoor ‘wordt ie getriggerd’? Maar ook: wanneer kan ik mijn klant nu het beste van dienst zijn met informatie? Leest hij/zij mijn tweets vaker om half 10 ‘s morgens dan om 2 uur ‘s middags? En wanneer is hij zelf met meest actief online of kijkt hij online video? Is de open rate van een nieuwsbrief voor deze specifieke ontvanger op dinsdag hoger dan op donderdag? En oh ja, wanneer zijn de kinderen en/of de partner jarig? In de nieuwe wereld, waar het veel meer nog dan vroeger gaat om ‘het idee’, de relevantie van informatie én de relatie met de klant, worden dit soort metadata opeens marketingdata.
Privacy
Maar hoe ga je met deze data om? Het is niet zo lastig om de gegevens te verzamelen en ze op te slaan. Maar mag dat als je ze vanuit online profielen opvist? En vindt elke klant het prettig om geconfronteerd te worden met de wetenschap dat zakelijke relaties zulke details van ze weten?
Ik ben benieuwd of al mijn vragen op dit vlak beantwoord gaan worden tijdens Dreamforce. Ik heb me voorgenomen om elke dag een blog te schrijven over de nieuwe inzichten, de sprekers en ideeën die ik tijdens het congres opdoe. Morgen gaat mijn blog over: ‘meer dan één toepassing’. Als er vragen zijn, laat ze gerust achter in het reactievenster.
Deze blogpost is geschreven door Raymond Koning van Twinfield. Hij is aanwezig op DreamForce in SF en doet verslag van de ontwikkelingen en inzichten die hij daar opdoet.