De Nederlandse consument kijkt meer tv dan ooit en bijna de helft van de Nederlanders kan zich geen leven voorstellen zonder televisie. De komst van internet tv, tablets en smartphones zal uiteindelijk de tv-consumptie en business modellen sterk doen veranderen maar niet doen verdwijnen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat Deloitte, samen met Intomart GfK en SPOT, uitvoerde en dat de impact van nieuwe technologieën op het kijkgedrag van Nederlanders in kaart brengt.
Ondanks de sterke opkomst van bijvoorbeeld tablets geeft 96 procent van de respondenten aan nog steeds voorkeur te hebben voor live televisiekijken op de traditionele wijze. Slechts 4 procent prefereert live televisiekijken op zijn of haar smartphone, tablet of laptop boven de traditionele televisie. Het overgrote gedeelte van de respondenten (62%) geeft aan verder te internetten op een ander toestel tijdens het televisiekijken.
“Een beperkte groep doet dit om aanvullende informatie op te zoeken over het programma waar zij op dat moment naar kijken. Net zoals social media zijn smartphones en tablets geen concurrentie voor tv, maar kunnen ze juist complementair werken. Consumenten moeten echter nog wennen aan alle mogelijkheden en mediabedrijven moeten aan de slag en nieuwe concepten en business modellen ontwikkelen“, aldus Marieke van der Donk, director strategy & operations binnen Deloitte.
Het onderzoek gaat dieper in op deze nieuwe business modellen voor content ontwikkelaars, omroepen, kabelaars en elektronica producenten. Nogmaals Van der Donk: “We verwachten dat content aanbieders met name de interactie met consumenten zullen willen vergroten, maar hier nog niet gelijk munt uit zullen slaan. Er ontstaat wel een nieuwe markt voor ze door samen te werken met spelers zoals Apple TV en YouTube. Omroepen moeten kijken naar mogelijkheden voor pay tv en meer samenwerken met kabelaars om winst te halen uit het verspreiden van hun content via verschillende mediakanalen tegen minimale kosten. Kabelaars zullen op hun beurt kijken naar zogenaamde ’tv everywhere’ diensten zodat consumenten video’s op meerdere apparaten kunnen bekijken. Door deze diensten kunnen zij consumenten meer aan zich binden door uiteindelijk totaalpakketten aan te bieden. De media industrie bevindt zich nu echt in een transitieperiode. Vandaag moeten bedrijven hun business optimaliseren en tegelijkertijd nieuwe kansen creëren voor morgen.“
Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat de advertentie-uitgaven aan televisie afgelopen jaren zijn gestegen en ook in de toekomst zullen blijven stijgen. Het bedrag dat gespendeerd wordt aan adverteren op social media is beduidend lager dan de advertentie-uitgaven op televisie. Dit zou grotendeels toe te wijzen aan de hogere bereikbaarheid, effectiviteit en aantrekkelijkheid van een reclameboodschap op televisie. Het rapport is op te vragen via de website van Deloitte.