Adversitement maakt vandaag bekend een oplossing te lanceren waarmee bedrijven zonder het gebruik van cookies alsnog data voor analyses binnen kunnen halen. Deze oplossing, Controlled Data Source (CDS), werkt niet alleen voor de eigen website, maar ook voor andere digitale marketingkanalen als e-mail, affiliate, display en social. De oplossing is een combinatie van technologie en werkmethodes.
De cookiewet wordt door verschillende partijen anders uitgelegd. Het enige waar consensus over is, is dat de jurisprudentie van na 1 januari komend jaar duidelijkheid zal geven over wat de wetgever nou precies bedoelt. OPTA en CBP dwingen af dat het geheel voldoet aan de privacywet.
De nieuwe wetgeving leidt tot veel problemen bij Nederlandse bedrijven. Zo zijn er nog geen standaarden voor het verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van cookies. Elke bezoeker maakt de afweging om een opt-in af te geven, afhankelijk van de toegevoegde waarde die de website-eigenaar biedt. Er zijn verschillende opt-in percentages voor bijvoorbeeld een e-commerce of een nieuwssite. Website-eigenaren zijn deels geblinddoekt en generaliseren op basis van gebruikers die wél gevolgd mogen worden, maar dit kan onmogelijk een representatief beeld opleveren. Het inzicht in wat bepaalde online marketingcampagnes opleveren ontbreekt, en daarmee raken online bedrijven stuurloos.
CDS maakt het voor bedrijven mogelijk ook na 1 januari te beschikken over betrouwbare online informatie. Zij kunnen de effectiviteit van hun online marketingkanalen blijven bepalen, zoals de eigen website, e-mail, affiliate, display en social media.
Anoniem
De oplossing werkt fundamenteel anders dan bestaande technologieën. Het uitgangspunt is dat een gebruiker niet gevolgd hoeft te worden om inzicht te verkrijgen in de effectiviteit van marketingkanalen en andere gebruikelijke toepassingen. In plaats van de gebruiker te volgen, worden anoniem enkel business objects gemeten zoals bijvoorbeeld opgevraagde pagina’s, aangeklikte online links en gebruikte zoekwoorden.
De oplossing is juridisch getoetst en voldoet volledig aan de Telecomwet, de WBP en de uitleg van OPTA en CBP. Gebruikers worden namelijk helemaal niet gevolgd wanneer zij daar geen toestemming voor geven. Dus ook niet met cookies, IP fingerprints, scripts of andere manieren. CDS levert uiteindelijk de data af voor drie categorieën: business users (rapportage en dashboardomgevingen), applicaties (bijvoorbeeld analytics systemen) en voor business services (systemen waar deze data als input voor verdere verwerking voor dient).
Transparantie
CDS kent een specifieke meettechniek. Er wordt gemeten wat mag in plaats van wat kan. Daarnaast geeft de oplossing volledige transparantie over wie toegang heeft tot welke data en hoe dit beschikbaar wordt gesteld. CDS houdt desgewenst bij of een gebruiker toestemming heeft gegeven voor het gebruik van cookies en voor welk toepassing dit geldt. Het verkrijgen en wijzigen van deze toestemming wordt beheerd en doorgevoerd. Deze volledig juridisch getoetste oplossing van Adversitement kan, vanwege deze opbouw, door derde partijen worden geaudit, waarmee de organisatie actief aan compliance kan doen. Hiermee kan ieder bedrijf dat zich wil houden aan de cookiewet nog steeds de online marketingkanalen gebruiken die men gewend is, zonder de wet te overtreden dankzij technologie en werkmethodieken van CDS.
Meten op de ‘oude’ manier (met cookies) is nog steeds mogelijk als een bezoeker daarvoor toestemming geeft. Alleen, de groep die toestemming geeft om gevolgd te worden, is vaak geen representatieve steekproef.