Online10.09.2012

Heel de wereld in de ban van Gangnam Style


Ik moet toegeven dat ik als fervent muziekliefhebber pas vrij laat het nummer Gangnam Style heb ontdekt. Wanneer je tijdens een uitgaansavond iedereen ineens een maf dansje ziet doen op een net zo maf nummer, ben je natuurlijk meteen nieuwsgierig naar het verhaal erachter. De Koreaanse popzanger Park Jae Sung is de aanstichter van dit liedje met het bijbehorende gekke dansje. Onder de naam Psy is het nummer Gangnam Style inmiddels op nummer één beland in de YouTube top 100 met meer dan 131 miljoen views. Maar waarom is dit nummer zo succesvol geworden?

Het nummer verspreidde zich viraal op het internet via de Koreaanse billboards, diverse bekende internationale popwebsites en vervolgens ook via sociale platformen als BuzzFeed, Facebook en Twitter. Internationale artiesten als Nelly Furtado en Robbie Williams gaven het nummer openlijke support en inmiddels is het succes zo groot geworden dat het nummer in de gehele wereld hoog in de hitlijsten staat. In Nederland staat het nummer momenteel op 4 in de Single Top 100. 

Het nummer laat een rijke zakenman zien (de zanger zelf) die op een excentrieke manier danst met knappe meisjes om zich heen. Deze dans wordt ook wel ‘horse-riding dance’ genoemd. Gangnam verwijst naar een rijke buurt in Seoul, de hoofdstad van Zuid-Korea. In het liedje wordt het rijkeluisleventje uit deze buurt lichtelijk op de hak genomen. Psy zingt en rapt over zijn zoektocht naar het ideale meisje: iemand die overdag netjes en slim is maar ’s nachts juist een groot feestbeest is.

Volgens YouTube is het nummer onder jongeren een grote hit geworden. Dit verklaart meteen waarom het nummer tijdens uitgaansavonden gedraaid wordt en waarom de jongeren de danspasjes al goed onder de knie hebben. De video is het meest bekeken door mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 13 tot 24 jaar. Deze hype zal op een gegeven moment wel weer verdwijnen, maar het liedje in mijn hoofd voorlopig nog niet…

 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Viral

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Welke Nederlandstalige TikTok-accounts zijn de moeite waard om te volgen? We noemen 8 grappige TikTok-accounts voor Nederlandse comedy.

Social Media11.10.2024

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Wie is toch die Ravi waar iedereen op Threads het over heeft? Zelfs bedrijven doen mee.

Social Media17.09.2024

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Deze week viral: wandelende tafel en BBQ-boot

Amerikanen zijn jaloers op onze BBQ. Niet die met die flauwe sateetjes, maar die op een speciale BBQ-boot!

Social Media15.09.2024

Deze week viral: wandelende tafel en BBQ-boot

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie