Afgelopen vrijdag is het grote geweld van The Voice of Holland weer losgebarsten. Tijdens de seizoensstart van het 3e jaar op rij zagen ruim 2,7 miljoen mensen hoe Marco Borsato, Roel van Velzen, Trijntje Oosterhuis en Nick en Simon hun stoelen wel of niet lieten draaien bij de verschillende audities.
Euforisch geluk en intens verdriet wisselen elkaar in recordtempo af, opgevuld met de grappen en grollen van de coaches die hun sporen in de zangwereld zelf al lang verdiend hebben.
Ook op social media scoort The Voice of Holland enorm. Hun Facebook pagina heeft bijna 173.000 leden, op Twitter worden ze gevolgd door bijna 113.000 geinteresseerden en hun Hyves pagina heeft ook nog eens 142.000 leden. Daarnaast hebben ze een zeer succesvolle app in de vorm van de ‘Thuiscoach’ gelanceerd.
Social media wordt door Talpa dan ook heel serieus aangepakt.
Zij begrijpen als geen ander hoe je een hype nog groter kunt maken als je de fans ook op social media bezig kunt houden met het programma. De hele week door worden zij voorzien van leuke content over de talenten en coaches.
Hiervoor heeft Talpa een hele webredactie van een aantal FTE’s die zich fulltime bezig houden met het merk The Voice of Holland op social media.
Echter sinds een paar weken zijn ze ook actief op een nieuw (Nederlands) social media platform, Snipper. Al een paar keer zijn er Facebook status updates geplaatst waar The Voice of Holland oproept de zgn ‘Snipperwalls’ van verschillende coaches te bekijken.
Als je vervolgens op de URL klikt die The Voice of Holland meestuurt in zijn bericht kom je per coach uit op een pagina waar alle Tweets van/over het betreffende team te zien zijn, maar waar ook backstage filmpjes van de coaches te zien zijn. Deze filmpjes worden via Snipper opgenomen en gedeeld op de Snipperwalls en naar alle volgers in de app. (Snipper is een social video sharing app).
Het leuke aan The Voice of Holland is dat zij niet bang zijn om te innoveren wat betreft social media en altijd op zoek zijn naar nieuwe manieren om de eeuwige honger naar nieuws over de talenten te stillen. Dat ze hiermee ook risico durven te nemen laten ze zien door met een relatief onbekende partij als Snipper in zee te gaan.
Het second screen wordt steeds belangrijker omdat mensen in deze tijd nu eenmaal graag hun mening over iets/iemand willen laten horen. Dat The Voice of Holland deze meningen vervolgens ook weer op tv laat komen (‘54,3% van de mensen die de Thuiscoach app hebben hadden ook gedraaid voor Pietje’) is natuurlijk alleen nog maar een grotere motivator voor het kijkend publiek.
Door middel van deze online tools, second screens en social media weet The Voice of Holland de fans de hele week aan zich te binden in plaats van alleen de vrijdagavond. Van maandag tot en met zondag worden er achter de schermen weetjes, filmpjes en andere relevante content gepushed om de The Voice ‘junks’ tevreden te houden.
Ik ben erg benieuwd naar dit 3e seizoen en denk dat ik mijn favoriet stiekem al gekozen heb. Hopelijk blijft The Voice zoals nu de hele week lekker Facebooken, Hyven, Twitteren, Snipperen en alles wat er nog meer is.
Want ik ben een The Voice of Holland junk en ik moet mijn shot hebben!