De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De PVV is met €28 miljoen aan online pr begonnen aan een inhaalrace en staat deze maand met 30 zetels bovenaan in de peilingen van Clipit. De partij voelt met slechts 1 zetel verschil de hete adem van SP in de nek. Interessant aan de top 2 van deze maand is dat de partijen niet alleen twee uitersten opzoeken, maar ook opvallend veel overeenkomsten vertonen.
PVV weet de top te bereiken met 128.410 berichten die samen een PR-waarde representeren van ruim €28 miljoen. Dit ondanks 71% aan negatieve berichtgeving. Over nummer 2 SP wordt met 63.569 een stuk minder gesproken, maar levert dankzij het aandeel positieve berichten (42%) een PR-waarde van €27 miljoen op. De VVD daalt met 4 zetels ten opzichte van vorige maand; 90.948 berichten met een online PR-waarde van €19 miljoen zorgen voor een derde plaats.
PVV zorgt voor topentertainment
Het aantal zetels van de PVV verdubbelt deze maand bijna met een stijging van 17 naar 30 zetels. De partij domineert aan het begin van de maand de online dialoog door het opstappen van partijleden, het presenteren van de kandidatenlijst en de presentatie van het verkiezingsprogramma. De reacties zijn wisselend, zo blijkt uit dubieuze tweets als “Thank God hebben we de #pvv nog. Whahaha! Stem op ze mensen, garantie voor Topentertainment. Heerlijk!” en het rapport “de-leukste-taalgrappen-en-koddigste-zinnen-uit-het-pvv-verkiezingsprogramma”. Feit is dat de PVV weet te blijven boeien en provoceren, wat op Twitter tot enkele links naar het ooit spraakmakende LPF leidt. Wilders zelf laat overigens weten zich niet te vinden in deze vergelijking.
PVV-kiezer als slachtoffer
Naast de standpunten van de PVV en de markante uitspraken van fractieleider Geert Wilders, wordt de PVV-kiezer meer dan welk soort kiezer ook, besproken en bekritiseerd binnen online en social media. Zo zouden aanhangers van Wilders onwetend, dom en rancuneus zijn, en gemiddeld 5 uur per dag tv kijken. De rechtse kiezer zelf wentelt zich graag in zelfmedelijden en wijst online op het onrecht dat hen wordt aangedaan. Zo lijkt deze tweet een iets andere draai te geven aan het ontslag van een leraar maatschappijleer die verschillende felle anti-islamitische tweets plaatste “Zo zie je maar dat als je leraar bent en je voor de PVV stemt je dat beter maar geheim kunt houden voor je het weet sta je op straat”.
Extremen of gelijken?
Een opmerkelijke Top 2 met ’s lands meest linkse en meest rechtse partij. Is Nederland verdeeld in twee onverenigbare kampen? Op Twitter ziet men wel mogelijkheden; “Hoezo niet vaak eens? Partijprogramma SP overlapt die van de PVV” en “Ruim 1 op de 4 SP-stemmers willen dat NL uit euro én EU stapt. Helft SP-stemmers wil bouwverbod moskeeën #PVVlight”. Voor de kiezer die zich in deze overlappende partijprogramma’s niet kan vinden, wordt een strategische stem steeds aantrekkelijker. Alle hoop gaat daar uit naar de VVD, dat nog een ruime maand heeft om zich terug te vechten.
Verder lezen over Infographic
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019
Verder lezen over PR
DC Business21.12.2023
Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
DC Business17.06.2018
5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018
Entertainment23.11.2017
Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland
Murder on the Orient Express in het echtSocial Media12.04.2017
Het PR-drama van United Airlines gaat viral
Social Media10.04.2017