Online24.07.2012

Wat te doen met ‘big’ marketingdata?


wat-te-doen-met-big-marketingdata.jpg
wat-te-doen-met-big-marketingdata.jpg

De opkomst van nieuwe online kanalen, uiteenlopende mobiele apparaten en de integratie van verkoopkanalen (multichannel retail) zorgen ervoor dat doelgroepen voor verschillende behoeften gebruik maken van verschillende kanalen, zowel online als offline. Het is steeds lastiger om consumenten op één platform of binnen één kanaal te ‘vangen’.

De vergaande versplintering biedt echter wel veel kansen voor het volgen van consumenten en het personaliseren van boodschappen en aanbiedingen. Naast de klantdata die vanuit de diverse databronnen gehaald kunnen worden, kunnen bedrijven tevens sociale, demografische en psychografische data van hun (toekomstige) klant winnen uit de persoonlijke social media-profielen. Dit levert enorme hoeveelheden informatie op.

Deze ‘big’ marketingdata is erg waardevol omdat het een oplossing kan bieden voor veel interessante marketinguitdagingen. Maar het verzamelen, combineren en analyseren van deze data kan erg moeilijk zijn.

Digital marketeers willen bijvoorbeeld onderstaande vragen graag beantwoorden op basis van de beschikbare informatie:

– Met welke producten hebben mijn klantsegmenten affiniteit en welke additionele producten kan ik cross-sellen aan deze segmenten?

– Kan ik mijn leads kwalificeren om conversie te verhogen?

– Kan ik de ROI berekenen van marketingcampagnes, gebaseerd op de waarde van klanten?

– Bespaar ik op call center-kosten wanneer ik aanpassingen maak aan de self-service modellen?

– Welk percentage van de bevolking binnen een bepaald gebied is een potentiële klant?

Wat het voor hen lastig maakt om deze vragen snel te beantwoorden is dat zij meestal nooit direct toegang hebben tot alle benodigde data. Daarnaast spelen technische uitdagingen een rol, zoals de hoeveelheid data die verzameld en verwerkt kan worden of de versnippering van informatiebronnen doordat data op verschillende plekken wordt opgeslagen. 

Uitdagingen van big data?

Het artikel big data: The next fron­tier for innova­tion, com­pe­ti­tion, and pro­duc­tiv­ity biedt een helder inzicht in de kansen en uitdagingen van big data. Alhoewel er geen simpele technische definitie bestaat van big data, kunnen we de omgang met deze data het beste omschrijven door middel van vier V’s:

1. Vol­ume: de hoeveelheid data die digital marketeers kunnen verzamelen, kan al snel oplopen tot tientallen Terabytes. De truc is om de data economisch te schalen om de data in een acceptabel tijdbestek te kunnen analyseren.

2. Velocity: de meeste digital marketing data komt real-time binnen. Het real-time analyseren van deze data, vergroot de kans op een succesvolle marketingbenadering richting de klant.

3. Variatie: digital marketeers hebben veel belang bij het vergaren van data via verschillende bronnen, zoals internet, call centers, social media en transactionele data. De ondersteuning van data-extractie via deze bronnen is cruciaal voor digital marketing analyses.

4. Visualisatie: het verzamelen van grote, multidimensionale data sets vormt altijd een uitdaging. Het op een eenvoudige manier visualiseren van data kan het analyseren van de data vereenvoudigen.

Veel organisaties worstelen nog met de juiste oplossingen voor het goed inzetten van big data. Sommige bedrijven hebben bijvoorbeeld moeite om de juiste data op een plek te krijgen. Andere bedrijven hebben niet de juiste tools om de data te kunnen analyseren. Maar de data ligt in principe wel voor het oprapen en daar kunnen marketeers veel voordeel uithalen om de daadwerkelijke sales te verhogen. Het op een juiste manier benutten van big marketingdata vereist een geïntegreerde oplossing om grote hoeveelheden data te structureren en verschillende datastromen te koppelen. Informatie moet real-time beschikbaar zijn en helder en overzichtelijk gerapporteerd worden. De komende jaren zal digital marketing daarom in het teken staan van data-integratie.

Hoe maak je optimaal gebruik van de beschikbare data?

1. Kijk welke data bronnen er binnen de organisatie voor handen zijn. Begin klein en zorg dat je begrijpt wat de impact op de organisatie is. Met big data kan een kleine integratie al heel veel impact hebben.

2. Denk in kansen en niet in problemen. Hoewel het soms lastig lijkt om de data te verzamelen kan een kopje koffie drinken met eigenaar van de database al wonderen doen. Het combineren van databronnen is iets waar ook hij om zit te springen.

3. Combineer databronnen die er daadwerkelijk toe doen. Al jaren is de overlap van online en call center bekend. Probeer hier dan ook de eerste stap mee te zetten.

4. Zorg ervoor dat je online data ook daadwerkelijk kunt koppelen met de overige systemen. Zorg er bovendien voor dat dit de ruwe data is waar je de juiste analyses mee kunt uitvoeren.

5. Ga niet alleen een datawarehouse bouwen als platform. Het gaat niet alleen om het verzamelen van data en het rapporteren, maar het moet daadwerkelijk leiden tot acties. Automatisch campagnes beheren, website personaliseren en kanaal targeting moeten het doel zijn, niet alleen het vergaren van data.

6. Sta altijd open voor meer databronnen. Invloeden kunnen vanuit verschillende kanten komen (denk aan het weer, demografie en tijd) en kunnen worden meegenomen in de dataset. Maar verdrink niet in al deze data. De zoektocht naar deze data kan uiteindelijk een zoektocht naar de Heilige Graal zijn, die er uiteindelijk toch niet blijkt te zijn.

Deze blogpost is geschreven door Mark Hoebe, Senior Solutions Engineer Adobe Systems.

...

Verder lezen over Big Data

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee

Er is veel spanning als het om datacenters gaat. Is het in de zee laten zakken van de cloud een optie?

Technology12.09.2024

Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Als een van de eerste overheidsorganisaties heeft de provincie Noord-Brabant SAP S/4HANA naar de cloud gemigreerd met behulp van RISE with SAP en SAP-partner Ctac. Deze stap maakt informatie nog sneller beschikbaar voor het uitvoeren van kerntaken, waardoor de provincie efficiënter en sneller antwoorden kan vinden op cruciale vragen.

Technology04.07.2024

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Informatie nog sneller beschikbaar
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen

Vertegenwoordigers van de datacenters in Nederland hebben de koppen bij elkaar gestoken om energie te besparen.

Nieuws27.06.2024

Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten