Een toenemend aantal artikelen dat in Amerikaanse kranten en sites verschijnt, wordt niet door mensen maar door computers geschreven. Een aantal journalistieke algoritmes kunnen financiële data of sportstatistieken omvormen tot leesbare artikelen, zo weet Yahoo News te melden.
Computers kunnen niet de subtiliteiten van elk verhaal onderscheiden en kunnen ook geen nauwkeurige analyses maken van de feiten. Maar wat ze wel kunnen is ruwe gegevens verwerken tot eenvoudige nieuwsberichten.
En als we kijken naar de financiële druk waaronder de hele mediasector staat, is deze intwikkeling, richting meer geautomatiseerde productieprocessen, erg aantrekkelijk. Het outsourcen van routine projecten naar computers maakt zo meer tijd vrij voor journalisten om interessanter werk te leveren.
Scott Frederick, COO van Automated Insights, zegt dat “alle media een automatiseringsstrategie nodig zullen hebben binnen 12 tot 24 maanden.” Zijn bedrijf begon in 2007 met het genereren van sportberichten uit ruwe gegevens en beschikt nu over algoritmes die verschillende artikelen genereren op basis van de preferenties en woonplaats van de lezer.
Computergegenereerde artikelen worden soms eerst nagekeken door redacteurs, maar vaak ook onmiddellijk gepubliceerd zonder enige menselijke interventie. Brian Timpone van Journatic, dat geautomatiseerde artikels levert aan de Chicago Tribune, Houston Chronicle en SF Chronicle, is erg optimistisch: “De manier waarop nieuws geproduceerd wordt is al 50 jaar hetzelfde. Wij kunnen nieuws efficiënter maken mits technologie en een gespecialiseerd team.” Via