Online10.07.2012

Projectmanagement zonder einde bij websitelancering


projectmanagement-zonder-einde-bij-websi.jpg
projectmanagement-zonder-einde-bij-websi.jpg

De website is gerealiseerd en opgeleverd. Netje binnen de planning en het projectbudget is op. In de B2B-markt definiëren veel bedrijven dit als succes. Het is misschien een open deur, maar wie garandeert dat de website nu bezoekers trekt? Wat zijn de doelstellingen voor exploitatie?

Het succes van een website valt te kwantificeren en is te meten, zolang een website maar doelstellingen heeft. Online visibility, branding, conversie, het is allemaal in cijfers uit te drukken en te meten. Er ligt wel een uitdaging in de kwantificatie. Hoe maak je bijvoorbeeld doelstellingen voor branding of awareness meetbaar? Of wat kan een kwantificatie zijn voor het vergroten van online visibility?

Meetbare branding of awareness doelen zijn bijvoorbeeld 500 mensen die het LinkedIn-profiel van een bedrijf hebben bekeken, of een bepaald aantal AdWords-vertoningen waar de merknaam in voorkomt. Dan wordt het ineens kwantificeerbaar en daarop kan gestuurd worden. Tel eens het aantal Google-zoekresultaten als je zoekt op bedrijfsnaam, merknaam, product of dienst. Het zijn geen harde cijfers, maar het geeft wel een goede indicatie van online aanwezigheid.

Het bouwen van een website is een project dat meestal een vaste doorlooptijd kent en vaak ook een vooraf bepaald budget. Wat vaak vergeten wordt is om een deel van dit budget te reserveren om de site te exploiteren. Er zijn doelstellingen bepaald aan het begin, dus wat gaan we wanneer doen om deze te halen?

Het exploitatiemodel bestaat uit vijf elementen: creatie, optimalisatie, promotie, conversie en analyse. De elementen volgen elkaar waarbij creatie het startpunt is, het moment dat de website is ontworpen, gebouwd en gelanceerd.

Op dat punt nemen mensen de website in gebruik. Er komt feedback op de website, over het beheer of over de follow up van conversie. Er vindt misschien wel gebruikersonderzoek plaats en de eerste cijfers qua bezoekers en conversie druppelen binnen. Aan de hand van deze eerste gegevens, hoe uitgebreid ze ook zijn, zou de website geoptimaliseerd moeten worden.

Pas dan is het tijd voor een promotiecampagne. Een geïntegreerde aanpak komt de conversie ten goede. De cijfers groeien en worden geanalyseerd; hebben we succes?

Alle elementen van het exploitatiemodel krijgen een tijdspad. Na de laatste stap, het analyseren van alle data, kan eventueel het creatieproces weer van start gaan. Wellicht zijn er nieuwe doelstellingen om tot grotere successen te komen.

Deze blogpost is geschreven door Emile Voogd, internetmarketeer bij full service internetbureau TriMM.

...

Verder lezen over Website

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Online poker is groot, maar voor zowel pro’s als recreatieve spelers wordt het een stuk minder leuk en interessant met AI erbij.

Online23.09.2024

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

Booking.com gaat de laatste tijd niet heel lekker. De EU heeft een oogje op het bedrijf en nu geven de Spanjaarden zelfs al een boete.

Online31.07.2024

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

De lelijkste website van 2024 kun je bijna niet meer gemaakt krijgen in 2024: de programma’s die je kunt gebruiken om sites te maken zijn simpelweg veel te goed geworden, daarmee kun je een gedrochtje als deze er niet meer uit weten te halen.

Online04.07.2024

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

In het digitale tijdperk kan het bouwen van een effectieve website een uitdaging zijn. Dit artikel belicht veelgemaakte fouten tijdens het ontwikkelen van websites en biedt oplossingen om ze te vermijden.

Online29.04.2024

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen