De website is gerealiseerd en opgeleverd. Netje binnen de planning en het projectbudget is op. In de B2B-markt definiëren veel bedrijven dit als succes. Het is misschien een open deur, maar wie garandeert dat de website nu bezoekers trekt? Wat zijn de doelstellingen voor exploitatie?
Het succes van een website valt te kwantificeren en is te meten, zolang een website maar doelstellingen heeft. Online visibility, branding, conversie, het is allemaal in cijfers uit te drukken en te meten. Er ligt wel een uitdaging in de kwantificatie. Hoe maak je bijvoorbeeld doelstellingen voor branding of awareness meetbaar? Of wat kan een kwantificatie zijn voor het vergroten van online visibility?
Meetbare branding of awareness doelen zijn bijvoorbeeld 500 mensen die het LinkedIn-profiel van een bedrijf hebben bekeken, of een bepaald aantal AdWords-vertoningen waar de merknaam in voorkomt. Dan wordt het ineens kwantificeerbaar en daarop kan gestuurd worden. Tel eens het aantal Google-zoekresultaten als je zoekt op bedrijfsnaam, merknaam, product of dienst. Het zijn geen harde cijfers, maar het geeft wel een goede indicatie van online aanwezigheid.
Het bouwen van een website is een project dat meestal een vaste doorlooptijd kent en vaak ook een vooraf bepaald budget. Wat vaak vergeten wordt is om een deel van dit budget te reserveren om de site te exploiteren. Er zijn doelstellingen bepaald aan het begin, dus wat gaan we wanneer doen om deze te halen?
Het exploitatiemodel bestaat uit vijf elementen: creatie, optimalisatie, promotie, conversie en analyse. De elementen volgen elkaar waarbij creatie het startpunt is, het moment dat de website is ontworpen, gebouwd en gelanceerd.
Op dat punt nemen mensen de website in gebruik. Er komt feedback op de website, over het beheer of over de follow up van conversie. Er vindt misschien wel gebruikersonderzoek plaats en de eerste cijfers qua bezoekers en conversie druppelen binnen. Aan de hand van deze eerste gegevens, hoe uitgebreid ze ook zijn, zou de website geoptimaliseerd moeten worden.
Pas dan is het tijd voor een promotiecampagne. Een geïntegreerde aanpak komt de conversie ten goede. De cijfers groeien en worden geanalyseerd; hebben we succes?
Alle elementen van het exploitatiemodel krijgen een tijdspad. Na de laatste stap, het analyseren van alle data, kan eventueel het creatieproces weer van start gaan. Wellicht zijn er nieuwe doelstellingen om tot grotere successen te komen.
Deze blogpost is geschreven door Emile Voogd, internetmarketeer bij full service internetbureau TriMM.