De tweede kamerverkiezingen naderen, maar welke partij domineert de online discussies over politiek.
In de aanloop naar de verkiezingen houdt Clipit peilingen op basis van de PR-waarde van berichtgeving binnen online en social media. PR-waarde geeft weer wie de meeste gunstige berichtgeving weet te generen. Was de partij vaak hoofdonderwerp in artikelen? Was het positief? In belangrijke bronnen?
Over de maand juni staat de SP bovenaan met 33,3 miljoen euro aan ‘free publicity‘. Meest besproken onderwerpen zijn standpunten uit het verkiezingsprogramma over bijvoorbeeld de EU, zorg en openbaar vervoer. “SP snijdt vaak juiste punten aan” wordt op Twitter geroepen. 48% van de online publiciteit voor SP was afkomstig uit Twitter. De top 3 bestaat naast SP uit VVD met 27,0 miljoen euro en CDA met 21,4 miljoen euro aan gegenereerde aandacht voor hun partij.
Puur gekeken naar de hoeveelheid berichten ziet de top er heel anders uit. VVD is veruit de meest besproken partij in de maand juni. De partij werd ruim 118.000 keer vernoemd, maar krijgt ook veel kritiek. Hun bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn in juni een veel besproken onderwerp. 66% van de berichtgeving had een negatief sentiment. Door de kritiek behaalde zij geen eerste plaats in de PR-waarde metingen. Hoeveelheid is geen garantie voor een hoge PR-waarde, zo bewijst ook de PVV. Zij hebben 102.000 vernoemingen in online media maar kelderen in de PR-waarde peiling naar een vijfde plaats. De oorzaak is vooral negatief sentiment. Maar liefst 72% van de online berichtgeving over de PVV is negatief.