Ruim één op vijf consumenten koopt een product of dienst omdat één van zijn vrienden op een sociaal netwerk een fan of volgeling van het betrokken merk is.
Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Ipsos bij twaalfduizend consumenten in vierentwintig landen. De onderzoekers merken op dat wereldwijd een gemiddelde score van 22 procent wordt opgetekend, maar in een aantal landen loopt dat cijfer gevoelig hoger op.
In China geeft 54 procent toe zich te laten leiden door de online voorkeuren van zijn vrienden, maar ook in India wordt een score van 44 procent opgetekend, gevolgd door Turkije en Indonesië (39 procent). In de Verenigde Staten volgt daarentegen slechts 18 procent van de consumenten bij sommige aankopen de sociale netwerkvoorkeuren van vrienden. Verder wordt opgemerkt dat jongere consumenten zich sneller op hun vrienden blijken te vertrouwen.
Het onderzoek toonde daarbij aan dat in de leeftijdsgroep tot vijfendertig jaar 27 procent van de consumenten de voorkeuren van vrienden volgt, maar in de categorie tussen vijftig en vierenzestig jaar daalt dat tot 13 procent. Ook merkt Ipsos op dat in gezinnen met een hoog inkomen gevoelig hogere scores worden opgetekend dan bij consumenten met een lager inkomen. Ook bedrijfsleiders en besluitvormers blijken vaker beroep te doen op de mening van vrienden in sociale netwerken.