Online22.06.2012

Case: New Balance bindt de strijd aan met namaakproducten op het internet


case-new-balance-bindt-de-strijd-aan-met.jpg
case-new-balance-bindt-de-strijd-aan-met.jpg

Schoenen behoren tot de groep van meest vervalste producten ter wereld. Volgens de Internationale Kamer van Koophandel wordt er wereldwijd voor ongeveer $600 miljard aan producten vervalst. Het aandeel van schoenen en kleding wordt op $24 miljard per jaar geschat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Amerikaanse sportschoenenfabrikant New Balance zich de laatste vier jaar sterk heeft ingezet om de verkoop van namaakproducten op het internet een halt toe te roepen en de groei van het aantal verkoopsites van deze producten te stoppen.

Ed Haddad, vice president Intellectual Property bij New Balance Athletic Shoe, Inc, houdt zich al sinds 2008 bezig met de strijd tegen namaakproducten, omdat het aantal meldingen van namaakproducten op het internet bleef groeien. New Balance startte met een project om misbruik van het merk op te sporen door websites te scannen op het onrechtmatig gebruik van het New Balance-logo. De explosieve groei van e-commerce deed het bedrijf beseffen dat deze tactiek ontoereikend werd, omdat de sites die uit de lucht werden gehaald onmiddellijk weer opdoken via een alternatieve URL.

Haddad beschrijft het proces als volgt: “Dit was zo nieuw voor ons dat we dachten dat het probleem opgelost zou zijn wanneer een site uit de lucht werd gehaald, maar dat was niet het geval. Onmiddellijk verschenen er nieuwe sites, omdat misbruikers simpelweg een andere URL gebruikten. Het probleem verdween niet, het verplaatste zich alleen.

New Balance stond voor de uitdaging om in de strijd tegen criminelen optimaal gebruik te maken van nieuwe technologieën om niet alleen illegale sites – blijvend – uit te schakelen, maar ook te laten zien dat het bedrijf de productie van namaakgoederen aanpakte nu het probleem zich naar het internet had verplaatst.

Voorheen richtte New Balance zijn strategie voor het tegengaan van merkmisbruik voornamelijk op productiefabrieken in China, waar het merendeel van de namaakgoederen werd geproduceerd. Misbruikonderzoekers hebben hard gewerkt om deze fabrieken te sluiten. Deze aanpak was aanvankelijk succesvol; het zorgde voor een minimalisatie van de distributie, meer kostenbesparingen en New Balance positioneerde zich als een merk dat sterk optrad tegen de illegale handel in namaakproducten. Maar met de komst van internet en de groei van e-commerce werd het een heel ander verhaal, waardoor de sportschoenenfabrikant met nieuwe uitdagingen werd geconfronteerd.

New Balance riep de hulp in van MarkMonitor, specialist in online merkbescherming, voor continue monitoring en het rapporteren over online merkmisbruik. De informatie die hieruit voortkwam werd gebruikt om de acties die MarkMonitor in opdracht van New Balance uitvoerde te prioriteren.

De gekozen aanpak richtte zich op B2B-activiteiten waarbij vervalsers producten in grote hoeveelheden doorverkochten aan bulkverkopers of deze aanboden via illegale e-commercesites. De jacht op deze malafide sites legde steeds complexere netwerken van misbruikers bloot, waarbij bleek dat verschillende illegale websites tot dezelfde verkoper behoorden, maar gerund werden door verschillende vertegenwoordigers. Om deze netwerken aan te pakken was een diepgaand onderzoek nodig om de hoofdverkopers, die verantwoordelijk waren voor de verschillende websites, te identificeren.

Gelukkig liet de samenwerking direct overtuigend resultaat zien. In het eerste kwartaal daalde het aantal meldingen van misbruik in de B2B-sector al met 95%. Door afzonderlijke misbruikgevallen te beoordelen en een kosten-batenanalyse uit te voeren, waren beide partijen in staat de ernst van het misbruik te bepalen en op een kostenefficiënte manier strenge maatregelen te nemen om het misbruik tegen te gaan.

De uitgebreide aanpak die de twee partijen hebben ontwikkeld, heeft de positie van New Balance versterkt, zowel online als offline. De kennis die het online onderzoek opleverde leidde New Balance naar de fysieke opslagplaatsen van de hoofdverkopers, waardoor er verdere acties ondernomen konden worden.

Toch heeft Haddad een realistisch beeld van de strijd tegen merkmisbruik: “De resultaten laten zien dat we effectief te werk gaan. Maar we weten dat dit een langdurige strijd is. Voor het behalen van succes is het essentieel om te blijven monitoren, prioriteren en op te treden. We gebruiken nieuwe technologieën om misbruik tegen te gaan. De meeste bedrijven zijn zich ervan bewust dat dit probleem niet snel zal verdwijnen.

Deze blogpost is geschreven door Kevin Day, sales manager bij MarkMonitor voor Nederland, Scandinavië en emerging markets.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth

Verder lezen over Internet

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

nog een winkel noemen, of is het stiekem meer een servicepunt? KPN opent in Den Helder een winkel waar geen fysiek personeel aanwezig is

Mobile18.11.2024

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Het online forum-achtige platform heeft bijna 100 miljoen gebruikers: 97,2 miljoen om precies te zijn. Niet per maand: dagelijks.

Online30.10.2024

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

Reddit wordt binnenkort waarschijnlijk nog interessanter: het wil betaalde subreddits beschikbaar maken.

Online08.08.2024

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Vandaag is het World Wide Web Day en is het 33 jaar geleden dat de Engelse computerwetenschapper Tim Berners-Lee het internet introduceerde in 1991. Een tijd die wordt gekenmerkt door zowel hype en opwinding als het uiteenspatten van de internetzeepbel eind jaren 90.

Online01.08.2024

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat