14.06.2012
Online

EK Barometer: “Schoonzoon kan het online ook niet meer belopen”

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
ek-barometer-schoonzoon-kan-het-online-o.jpg
ek-barometer-schoonzoon-kan-het-online-o.jpg

De klassieker Duitsland-Nederland is online de meest besproken wedstrijd van dit EK: de historische strijd werd maar liefst 52.136 keer genoemd in online media. En helaas voor Oranje lieten niet alleen tv-analytici, maar ook de Nederlandse thuiscritici geen spaan van het elftal heel. Zoals in deze exemplarische tweet: “De laatste keer dat we zo slecht verdedigden tegen Duitsland, waren we vijf jaar ons land kwijt!

Het kwik liep vooral hoog op voor bondscoach Bert van Marwijk en zijn schoonzoon Mark van Bommel. “Nutteloze oude” Van Bommel en “laffe hond” Van Marwijk mogen van de Nederlandse twitteraar “alleen en zonder bus naar huis lopen“.

Maar voor geen enkele speler pakte de barometer echt positief uit. Alleen het spel van doelman Maarten Stekelenburg kon vanwege zijn goede reddingen de goedkeuring wegdragen, met 60.5% aan positieve berichtgeving. Het aantal berichten over de AS Roma-keeper was wel relatief laag 7.033; wat aangeeft dat het negatieve sentiment de boventoon voerde.

Aan de wedstrijd in het algemeen werden 44.477 tweets gewijd, maar het vertrouwen is ver te zoeken. “Wie vandaag nog in oranje kleding loopt heeft vannacht dus niet thuis geslapen…“. De wedstrijd tegen Portugal zien we dan ook somber in: “Stop je toeter in de la, we verlaten het EK. Met Mark van Bommel en Van der Vaart, Wesley Sneijder aan de bal, verliezen we ook van Portugal“.

infographic-wat-vindt-nederland-van-de-w.jpg
infographic-wat-vindt-nederland-van-de-w.jpg

Nederland telt 16 miljoen bondscoaches. En veel van die amateuranalytici uiten hun mening online. Via de EK Barometer krijgen deze mensen een stem. Met behulp van een slimme online tool doorzoeken en bundelen we alle berichten over de EK-wedstrijden, spelers en voetbalprogramma’s. Een team van online specialisten analyseert deze data en laat jullie (online) kennis maken met de algehele mening van online Nederland.

Share this post