Verdeeld over 28 markten verspreid over Europa maken ruim 426,9 miljoen Europeanen gebruik van het internet. Van Nederland tot Bulgarije en van de UK tot de Oekraïne zijn Europeanen meer met elkaar verbonden dan ooit.
Zo blijkt uit de eerste resultaten van het Mediascope Europe onderzoek dat IAB Europe recentelijk publiceerde. Het onderzoek telt meer dan 50.000 respondenten uit heel Europa.
Mediascope Europe werd voor het eerst gelanceerd in 2003 en meet mediaconsumptie patronen op het gebied van online media, radio, tv, kranten en tijdschriften. Dit jaar staan er in het onderzoek voor het eerst ook cijfers over het internetgebruik verdeeld over vier verschillende platformen: pc’s, mobiele telefoons, tablets en game consoles.
De belangrijkste resultaten zijn:
– Europa telt 426,9 miljoen (65%) internetgebruikers. Gemiddeld spenderen ze 14,8 uur per week online.
– Een derde (37%) van de Europeanen gebruikt meer dan een device om online te gaan.
– Traditionele media verschuiven zich in hoog tempo naar online. Zo bezoekt meer dan 9 van elke 10 Europeanen nieuwswebsites.
– Europeanen surfen op het web terwijl ze tv kijken om hun kijkervaring te verrijken.
– Internet is een essentieel middel geworden voor merken om consumenten te bereiken: 4 van elke 10 Europese internetgebruikers bevestigt dat goede online communicatie belangrijk is voor hun merkbeleving.
– 96% van alle Europese internetgebruikers zoekt online naar producten of diensten en 87% doet ook daadwerkelijk online aankopen.
Internet wordt het overkoepelend mediaplatform
Wat opvalt in dit onderzoek is van hoeveel van de traditionele media op dit moment online gebruik wordt gemaakt:
91% van de internetgebruikers leest het nieuws online (388,5 miljoen)
73% van de internetgebruikers kijkt online televisieprogramma’s (311,6 miljoen)
67% van de internetgebruikers luistert via internet naar de radio (286 miljoen)
Media multi-tasking
Het onderzoek laat verder zien dat maar liefst 48% van de Europeanen zegt dat ze internet gebruiken terwijl ze tv kijken (297,4 miljoen) en 16% van alle tijd die in Europa besteed wordt aan tv kijken gaat gepaard met internetgebruik. 33% van alle online/tv multi-taskers zegt dat de online activiteiten die ze doen tijdens het tv kijken vaak te maken hebben met het programma dat ze kijken, en dus is er voor merken een significante mogelijkheid om de consument te bereiken via beide kanalen.
“De resultaten van het Europese Mediascope onderzoek ondersteunen duidelijk de stelling dat de meeste mediatypen langzaam digitaal worden. Daarnaast lijkt ook de fysieke retail een grote broer te krijgen aan online shopping. Tablets en Smartphones zorgen duidelijk voor een versnelling van de digitalisering en het digitaal maken van ieders leefomgeving,” aldus Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland.