2011 is een succesvol jaar geweest voor Nederlandse internetbureaus, zo blijkt uit het onderzoek dat PIBN jaarlijks doet naar de financiële resultaten van alle aangesloten leden. De omzet van alle PIBN-leden is, volgens verwachting, in 2011 gegroeid met 14%.
De cijfers waarop PIBN zich baseert zijn afkomstig van de top van de Nederlandse internetbureaus, die de branchevereniging vertegenwoordigt. De leden werken voor een groot aantal klanten die in 2011 flink geïnvesteerd hebben in hun online kanalen. Jonas Nouwen, directeur van PIBN: “Ondanks dat de marges in onze markt onder druk staan, vergaat het de internetbureaus die zich bij onze branchevereniging hebben aangesloten goed. We hebben de omzetvoorspellingen van vorig jaar waargemaakt, wat niet alleen betekent dat de branche gezond is. We hebben ook in 2011 producten voor onze klanten opgeleverd die door miljoenen mensen dagelijks worden gebruikt.“
PIBN kijkt bij dit kengetallenonderzoek naar de bureau-omzet. Deze omzet is conform verwachting gegroeid met 14%. De nettowinst van alle PIBN-leden lag in 2011 op 9,2% van de omzet. Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat kosten voor externe inkoop, van onder ander freelancers, omhoog is gegaan van 15% in 2010 naar 21% van de omzet in 2011.
Verwachtingen 2012
PIBN verwacht dat de stijgende lijn in 2012 geconsolideerd wordt. De PIBN-leden verwachten een groei in bestedingen van circa 16% en een winstgevendheid van circa 12%. Daarbij verwachten zij dat de inzet van flexibele arbeidskrachten op het niveau van 2011 blijft.