Online06.06.2012

Digitale trends: Moeten wordt ont-moeten [deel 4]


digitale-trends-moeten-wordt-ont-moeten-.jpg
digitale-trends-moeten-wordt-ont-moeten-.jpg

In de komende blogposts staan de digitale trends zoals ik die zie, in 2004 formuleerde en sindsdien ge-monitored en geobserveerd heb.

Organisaties bestaan in feite omdat ze goedkoper dan de markt samenwerking organiseren. Dit eenvoudige gegeven ligt onder vrijwel alle analyses van de impact van Internet: Internet verlaagt de externe markttransactiekosten. Interne coördinatiekosten van de organisatie moeten dus naar beneden op straffe van verdampen van de organisatie. Dat dat proces in volle gang is getuigen de vele kostenbesparingsprogramma’s en reorganisaties bij (grote) ondernemingen. Die zullen ook niet meer ophouden, voorspel ik je en uiteindelijk zullen de meeste corporates hele andere organisatie vormen krijgen, gebaseerd op P2P crowdsouring en zelfsturing. Hier trend 4 van 6.

Trend 4: Moeten wordt ont-moeten

Kijken we naar de inrichting van profit en non-profit organisaties dan zien we dat vrijwel alle bedrijfsfuncties worden aangeraakt en sommige zelfs vervangen door het Internet. E-marketing, e-sales, e-procurement, eHRM, inclusief jaaropgave van uw inkomen en geautomatiseerd ontslag nemen, om enkele voorbeelden te noemen. Ook de chief learning officer, verantwoordelijk voor geborgde verandering en de corporate e-learning governance is al gesignaleerd.

In steeds mindere mate hebben organisaties vaste organisatieverbanden nodig om de juiste man op de goede klus te krijgen. Dankzij het Internet kunnen individuen maar ook ondernemingen met specifieke competenties elkaar vinden en ontmoeten vraag en aanbod elkaar tegen veel lagere kosten dan vroeger het geval was. In plaats van een slimme Tayloriaans geïnspireerde hiërarchie en dito functionele organisatie, komt het talent om talent te zien en het vermogen van individuen en bedrijven om zichzelf dan ook in toenemende mate via netwerken of communities te organiseren, op een concreet doel of klantcase. In dit rijtje passen bijvoorbeeld de implementatie van competentiemanagement en vraagsturing, zelfroosteren en zelfsturing of ketenomkering. Met als zichtbaar resultaat ketenverkorting en sterke vermindering van overhead: klant naar binnen, overhead naar buiten.

Boeiend is om in dit kader om te kijken of een intranet van een organisatie hier inderdaad ook allemaal voor wordt benut. Of dat het op dit moment slechts als goedkoop medium wordt gebruikt om het gebruik van voorgeschreven procesvoorschriften in the company af te dwingen.

Interessant is tevens om in het bedrijfsleven te analyseren binnen welke interne bedrijfsactiviteiten de communities en vraagsturing de dominante organisatievorm worden en waar het vaste organisatieverband toegepast blijft. Waar organisatie-acupunctuur gericht op procesmatig stromen toepassen en waar afdelingen gericht op beheersbaar stollen. Dat heeft onder meer te maken met of we met informatiegedreven of goederengedreven bedrijfsprocessen van doen hebben. Wat dit betreft is er een verschuiving gaande van hardware gebaseerde naar software gebaseerde oplossingen. Filedetectie ging vroeger met portalen en camera’s: een harde infrastructuur. In de toekomst zullen files gemeten worden en verkeersstromen gemanaged via lokatiebepaling (GPS, eventueel RFID) via mobieltjes in auto’s. Dan heb je weliswaar nog steeds spullen nodig. Maar wel veel minder.

Ook speelt het formele kader van die activiteit een rol. Sarbanes Oxley en de noodzaak bij de onderhoudsdienst van KLM ieder schroefje apart te verantwoorden dwingt bijvoorbeeld toch tot een hiërarchische organisatiestructuur. Het gaat zoals altijd om de balans, om de optimale mix.

Daarnaast is het vaak een kwestie van opvatting en mensbeeld, de oude theorie X en theorie Y. Je kunt je buitendienst medewerkers de weg opsturen met GPS in de auto met strak topdown geoptimaliseerde routes. Dan kies je voor ‘moeten’ als oplossingsrichting. Je kunt ook kiezen voor ketenomkering en de medewerker zijn eigen werk en zijn eigen routes laten samenstellen. Dat is ‘ont-moeten’, een ander organiserend principe. De tijd zal leren wat productiever is.

Voor ondernemingen zijn zowel kostenverlaging als klantfocus een thema. Deze uitdaging is in organisatiekundig opzicht unprecedented. Een van de kernopgaven van iedere organisatie is daarmee werkelijk te leren verstaan. De markt en de klant verstaan, de collega verstaan. Zonder verstaan geen verbinding en zonder verbinding geen samenwerking en geen reus. Echter om werkelijk te verstaan moet je durven ver-staan, op een andere manier gaan staan. Anders luisteren. Als leerling bijvoorbeeld in plaats van als leraar. Ver-staan moet ook in de structuur van de organisatie mogelijk zijn.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

...

Verder lezen over Digitale trends

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Het klinkt altijd allemaal zo mooi: even een digitale detox doen. In de praktijk is dat echter vrij moeilijk. Waarschijnlijk word je ‘s ochtends al gewekt door de wekker van je smartphone, om vervolgens aan de schuiven...

Social Media10.10.2023

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

Toen het eenvoudige online spelletje Wordle een gigantische hit werd, was de New York Times er als de kippen bij om het te kopen en er zijn eigen naam aan te hangen. Erg fijn voor de maker, die er een flinke smak geld me...

Gaming17.02.2022

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

NFT’s zijn de trend van het moment: er worden zelfs digitale fotolijsten voor aangekondigd. Er is nu weer een trend binnen de NFT’s: Bored Ape Yacht Club. Dit is een collectie met allemaal apen die momenteel door ber...

Online04.01.2022

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Het eind van het jaar is niet alleen de tijd van de overzichts- of jaarlijstjes, maar ook het moment dat de glazen bollen weer opgepoetst worden. Ericsson doet dat in de vorm van een rapport met daarin een aantal voorspe...

Technology16.12.2021

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppen
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektroni...

DC Business13.09.2021

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Door COVID-19 is er een enorm te kort aan chips, componenten en grondstoffen wereldwijd. Prowise zorgt ervoor dat hun klanten hier niets van merken. Zij doen dit door eigen software en firmware voor de touchscreens te sc...

DC Business24.08.2021

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Verder lezen over Internet

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

nog een winkel noemen, of is het stiekem meer een servicepunt? KPN opent in Den Helder een winkel waar geen fysiek personeel aanwezig is

Mobile18.11.2024

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Het online forum-achtige platform heeft bijna 100 miljoen gebruikers: 97,2 miljoen om precies te zijn. Niet per maand: dagelijks.

Online30.10.2024

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

Reddit wordt binnenkort waarschijnlijk nog interessanter: het wil betaalde subreddits beschikbaar maken.

Online08.08.2024

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Vandaag is het World Wide Web Day en is het 33 jaar geleden dat de Engelse computerwetenschapper Tim Berners-Lee het internet introduceerde in 1991. Een tijd die wordt gekenmerkt door zowel hype en opwinding als het uiteenspatten van de internetzeepbel eind jaren 90.

Online01.08.2024

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder