Online29.05.2012

Zakelijke websites worden 35% langer bekeken


zakelijke-websites-worden-35-langer-beke.jpg
zakelijke-websites-worden-35-langer-beke.jpg

Al meerdere jaren meet WebAds via een grootschalig Visibility onderzoek haar netwerk door op contactduur en zichtbaarheid van de reclame-uitingen. Ook dit jaar is dit onderzoek weer uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de kwaliteit van de online campagnes te verbeteren.

Het onderzoek laat zien dat zowel het type site en het tijdstip van de dag invloed hebben op de contactduur met een onlinepagina. Zo worden de pagina’s binnen het Business & Finance segment zo’n 35% langer (55 seconden) en daarmee ook intensiever bekeken dan overige sites. Verder is ook het tijdstip van de dag van invloed op de tijd dat men een pagina bekijkt. ’s Nachts worden pagina’s het langst bekeken; de duur is daar gemiddeld 7% langer. Met minder afleidingen wordt er op dit tijdstip dus meer tijd genomen om een pagina te lezen. Elementen die bij het samenstellen van de campagne kunnen worden meegenomen.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde waste – het niet zichtbaar zijn van reclame-uitingen – bij zogenaamde performance websites 60% hoger is dan bij redactionele Umfeld titels. De zichtbaarheid van online-uitingen verschilt dus echter enorm waardoor het moeilijk is generalistische conclusies te trekken. De visibility is sterk afhankelijk van de type site, het formaat en positie op de pagina.

Tjeerd Kooij, Managing Director WebAds Nederland: “De online advertentiemarkt is zich steeds verder aan het professionaliseren. Hierbij wordt gelukkig steeds meer naar kwalitatieve elementen gekeken. Het Visibility onderzoek levert ons nuttige inzichten die wij direct kunnen inzetten om ons productportfolio te optimaliseren. Een adverteerder die bij ons tegen een premium prijs inkoopt, krijgt binnen ons netwerk ook de premium posities met de hoogste zichtbaarheid. De kwaliteit van minder scorende advertentie posities verbeteren wij door op basis van de resultaten van het Visibility onderzoek wijzigingen door te voeren. Hiervoor werken we nauw samen onze uitgevers. Tot slot gebruiken wij de data ook in onze adviezen over de online media-inzet. Dit alles komt de effectiviteit van de campagnes op ons netwerk ten goede.

*Deze vierde Visibility meting is in het tweede kwartaal van 2012 over het gehele WebAds netwerk uitgevoerd. AdRime heeft voor dit onderzoek data verzameld met betrekking tot standaard display uitingen op basis van ruim 6 miljoen metingen.

Verder lezen over Onderzoek

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf