Online19.05.2012

‘Consumentenindustrie dient zich al voor te bereiden op toekomstige groei’


consumentenindustrie-dient-zich-al-voor-.jpg
consumentenindustrie-dient-zich-al-voor-.jpg

In 2020 zullen vrouwen in opkomende economieën meer spenderen dan geheel Europa, vormen senioren de grootste groeimarkt in de VS en Europa, eten wij gezonder voedsel en is de totale omzet via het internet als verkoopkanaal verdubbeld. Deze ontwikkelingen hebben grote impact op de consumentenindustrie en het is daarom van belang dat het bedrijfsleven nu al de juiste prioriteiten stelt en deze trends verwerkt in groeistrategieën. Zo blijkt uit de  Consumer Business Predictions van Deloitte.

Bedrijven zijn op dit moment druk bezig om de huidige economische omstandigheden zo goed mogelijk het hoofd te bieden. Nu uitdagingen op korte termijn veel aandacht vragen, is het moeilijk om ook de focus te leggen op lange termijn groei. Toch is dit van groot belang en voor ons reden om de belangrijkste trends binnen de consumentenindustrie op een rij te zetten,“, aldus Erik Nanninga, managing partner Consumer Business van Deloitte. De trends die volgens Deloittede consumentenindustrie in 2020 bepalen:

1) Vrouwen in opkomende economieën geven meer uit dan Europa.

2) Senioren vormen de grootste groeimarkt in de Verenigde Staten en Europa.

3) Vetten en suikers zullen vervangen worden door gezondere supplementen.

4) Het bedrijfsleven zal in samenwerking met de toezichthouders standaarden voor duurzaamheid ontwikkelen.

5) Online retail verkoop in de Verenigde Staten en Europa zal verdubbeld zijn t.o.v. 2011.

Om succesvol op deze veranderingen te anticiperen, is het van belang dat organisaties de juiste prioriteiten stellen op de strategische agenda’s in de komende 8 jaar. Zo moeten Westerse organisaties hun bedrijfsmodel op onderdelen als service en verkoop aanpassen aan de verschuiving van de markt naar opkomende economieën.

Na de BRIC landen ligt de prioriteit nu bij de zogeheten second tier landen zoals Vietnam, Mexico, Zuid-Afrika en Indonesië. Binnen deze markten dienen zich specifieke kansen aan, bijvoorbeeld de sterke toename in consumptiekracht van vrouwen aldaar.

Ook innovatie blijft belangrijk. “Bedrijven dienen de wensen van de nieuwe seniorenmarkt te begrijpen en zo juiste innovaties te ontwikkelen. Ook is innovatie van belang om producten te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de nieuwe levensstijl van wereldburgers: gezondere en duurzamere producten. Daarbij is intensievere samenwerking met toezichthouders nodig om standaarden op dit vlak te ontwikkelen. Bedrijven die hier het initiatief nemen, zullen een voorsprong opbouwen ten opzichte van concurrenten,” zo zegt Randy Jagt, director Corporate Strategy van Deloitte.

Ten slotte moeten bedrijven inspelen op de verschuiving van het vaste naar het online verkoopkanaal door middel van innovatieve ‘store 3.0’ concepten die vaste, online en mobiele verkoopkanalen combineren. “Juist nu we voor de uitdaging staan om de economie te laten groeien is het van belang om te kijken naar mogelijke scenario’s in de toekomst en hoe de consumentenindustrie hierop het beste kan anticiperen. Korte termijn doelstellingen regeren op dit moment. Desondanks dient de consumentenindustrie nu al in te spelen op de megatrends om zo toekomstige groei te waarborgen.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go