Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
“Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten,“- Confucius.
Internet dwingt organisaties tot echt luisteren, omdat samenwerken anders te duur wordt. In de ‘digital age’ gaat het daarom over het bouwen van ecosystemen, ’to share is to gain’, en over snel herkennen van nieuwe routes, nieuwe mensen om mee samen te werken, nieuwe combinaties en nieuwe kansen die komen en gaan. “Life is happening to you while you are busy making other plans,” zei John Lennon.
In het creëren van ecosystemen op het goede moment liggen dus verdienkansen. Om al deze zaken praktisch en gemakkelijk te maken zie je dan ook heel veel social media zich snel ontwikkelen. Je hoeft de straat niet meer op om te horen wat je klanten willen en zeggen.
Samenwerken. Dat is niet de wereld van respectloos kraslot gedrag, niet-samenwerkende grote ego’s die alles al weten en die niet in staat zijn hun eigen kritiek te organiseren. Ook niet de wereld van plagiërende overschrijvers, kranten en tv of overheidsdienaren die problemen in stand houden omdat dat zo lekker verkoopt.
Dat is wel de wereld van veel leren, veel en goed luisteren en het goede behouden. Van machtsstrijd naar strijdmacht. Van praktische wijsheid. Van ‘oud stuurt nieuw’ naar ‘nieuw stuurt oud’. Competitie 2.0. We weten het wel. Niet voor niets worden Ghandi en Mandela zo geëerd. Zij kozen voor ‘het grote gelijk’ en niet het kleine. En niet voor niets denken we met plezier en weemoed de rest van ons leven terug aan dat project waar we deel aan hadden en dat wel in die sfeer van echte samenwerking verliep. Werd er toen naar je geluisterd?
Als je luistert naar iemand, luister dan niet alleen naar wat directe waarde voor jou lijkt te hebben. Dat is geen luisteren! Dat is gebruiken. Sta werkelijk open voor wat er gezegd wordt. Veronderstel niets. Als je alles in jouw frame inpast hoor je eigenlijk niet wat er gezegd wordt. Je doet je gesprekspartner tekort en eigenlijk sta je ook niet open voor andere gezichtspunten. Mensen die ‘alles weten’ horen en leren niets.
En wat doe je als er niet naar je geluisterd wordt? Wil je een frietje zijn in de grote fritessnijder van nut en productie of kies je ervoor een one and only te zijn, je eigen leven te leiden en vorm te geven in plaats van je te laten leiden?
De digital age maakt jouw leven mogelijk! Internet brengt ons in the personal age, met een eigen betekenis gevend perspectief. Die positie kiezen in het leven is een persoonlijk wilsbesluit. Deze kun je vandaag nemen.
Maar dat alles begint met luisteren en openstellen, de moeder van alle wijsheid.
Verder lezen over Communicatie
Online30.10.2024
Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal
Lifestyle23.12.2023
Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!
Nieuws19.12.2023
Woord van het jaar 2023: Graaiflatie
Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaidOnline17.07.2023
World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer
DC Business21.10.2022
Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!
Mobile10.06.2022
Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan
Metaverse23.02.2022
Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?
Mobile17.02.2022
Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024