Dropbox gaat een aantal Android, iPhone en iPad developers aannemen om de file-storage service te herontwikkelen voor mobiele apparaten, zo blijkt uit een bericht met vacatures op Hacker News. Het lijkt erop dat Dropbox de mobiele toepassingen volledig aan wil passen voor zowel consumenten als voor bedrijven. Enkele van die wijzigingen worden ook genoemd in de post op Hacker News:
– Een geheel nieuwe manier om met de data in Dropbox om te gaan op mobiele devices.
– Mobile Dropbox moet een essentieel onderdeel worden van de collaborative workflow van gebruikers.
– Het eenvoudig en moeiteloos delen van data met vrienden en collega’s.
Dat is een flinke stap als je het vergelijkt met de Dropbox’s traditionele strategie: een map op je bureaublad waar je bestanden naar toe kan slepen die vervolgens synct met een externe server. De mobiele Dropbox app is vrij goed, maar de ‘core experience’ lijkt nog steeds op de desktop te liggen. En dat is geen winnende strategie. Zelfs Facebook heeft bekend gemaakt dat het problemen heeft omdat de mobiele strategie niet zo goed is als dat de gebruikers graag willen.
Het is ook een strategie die Google nog lijkt te negeren, met de eigen online opslagdienst Google Drive lijkt Google nog echt te focussen op de browser ervaring. Dropbox CEO Drew Houston ziet in Google Drive wel een geduchte tegenstander, maar daarom is het goed dat Dropbox nu een andere richting kiest. Dropbox heeft zo’n 50 miljoen gebruikers, en slaat iedere 48 uur meer dan 1 miljard bestanden op.