Online09.05.2012

Sociale Shopper besteedt meer in webshop


sociale-shopper-besteedt-meer-in-webshop.jpg
sociale-shopper-besteedt-meer-in-webshop.jpg

Consumenten die via social media aankopen doen in een webwinkel geven gemiddeld twee keer zoveel uit als een normale bezoeker. Zo blijkt uit de online retail marktmonitor van IBM over Q1 van 2012. Daarnaast is het gebruik in deze periode van smartphones en tablets voor online aankopen gestegen naar 13,3%, een verdubbeling ten opzichte van Q1 van 2011. Het totaal aantal online verkopen daalde licht, maar toonde in februari en maart 2012 alweer een herstel.

Door het steeds grotere aanbod van mobiele applicaties en op mobiel toegespitste websites is de populariteit van online shoppen via een mobiel apparaat toegenomen. Zo werd in het eerste kwartaal 13,3% van alle online aankopen met een mobiel apparaat gedaan. In de afgelopen Valentijnsperiode werd al een piek waargenomen in de mobiele aankopen en deze trend heeft zich nu verder doorgetrokken.

Van de totale online retail sales is 2,4% afkomstig na doorverwijzing vanaf sociale media, zoals Facebook en Twitter. De social shopper besteedt echter twee keer zoveel als een normale online shopper. Marcel Holsheimer, marketingexpert bij IBM: “Voor veel consumenten zijn aanbevelingen via social media geloofwaardiger dan de advertenties die ze dagelijks proberen te negeren. Bedrijven geven aan nog veel moeite te hebben om de dialoog met klanten aan te gaan (Benelux: 69%, wereldwijd: 56%). Maar een consument die gemiddeld twee keer zoveel besteedt, toont het belang aan van luisteren naar de klant en het efficiënt inzetten van sociale kanalen.

Uit de marktmonitor komt tevens naar voren dat consumenten steeds positiever worden over de koopervaring bij webwinkels. Consumenten zijn optimistischer over online winkelen wanneer het aankomt op het gebruiksgemak, de prijs en de bijgeleverde diensten. Aan de andere kant zijn consumenten minder te spreken over de beschikbaarheid van producten die aangeprezen worden. “Om zich te kunnen meten met hun offline concurrenten, moeten webwinkels duidelijkheid scheppen over de producten die op voorraad zijn en hun levertijden,” aldus Holsheimer.

De Online Retail Cijfers Q1 2012 ten opzichte van Q1 2011:

– Verkeer via mobiel apparaat: 17,1% van al het verkeer naar webwinkels kwam via mobiele apparaten. Dit was slechts 6,1% in het eerste kwartaal van 2011.

– Verkopen via mobiel apparaat: 13,3% van de aankopen bij een webwinkel gebeurden vanaf een mobiel apparaat, ten opzichte van 7% in het eerste kwartaal van 2011.

– Verkeer via social media: 1,1% van het verkeer naar webwinkels was na doorverwijzing vanaf social media, net zoveel als het eerste kwartaal van 2011.

– Verkopen via social media: 2,4% van de aankopen bij een webwinkel was na doorverwijzing vanaf social media, dit was 1,7% in het eerste kwartaal van 2011.

– Omzet webwinkels: Hoewel de omzet van webwinkels met 1,9% daalde ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 was er tussen februari en maart 2012 een groei van 6,3% zichtbaar.

social-buyer.jpg
social-buyer.jpg
...

Verder lezen over E-Commerce

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden