De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederland laat nog kansen liggen op het gebied van e-commerce. Europees gezien is ons land een middenmoter dat op aspecten als mobile commerce, integratie van social media, productaanbevelingen en internationalisering onder het Europees gemiddelde scoort. Wel is Nederland sterk op het gebied van multichanneling. Dat blijkt uit de European eCommerce Assessment 2012 van Deloitte. In dit onderzoek wordt de volwassenheid van webshops van de top 200 online retailers in kaart gebracht.
“Nederlandse retailers lopen met name binnen de markt van consumentenelektronica voor op het gebied van multichanneling. De top elektronica retailers in Nederland bieden allemaal de mogelijkheid om producten online te kopen of te reserveren en op te halen in de fysieke winkel. De korte afstanden en goede logistiek van ons land spelen hier een belangrijke rol,” aldus Raoul van de Hoef, e-commerce expert binnen Deloitte.
Verder valt op dat in Nederland het percentage pure webwinkels binnen de top 25 grootste online retailers hoog is (circa 50%). Deze lopen veelal voor op traditionele retailers in zoekfuncties, betaal- en aanbevelingsmogelijkheden, integratie van social media en mobile commerce.
Uit het onderzoek blijkt ook dat er grote verschillen zijn in volwassenheid van e-commerce tussen de verschillende landen en sectoren. Noord-Europa, waaronder Nederland, wordt vaak beschouwd als het meest volwassen in e-commerce gezien het grote percentage online kopers.
Toch blijkt dat Zuid-Europese landen beter scoren als het gaat om mogelijkheden en service die de online koper geboden wordt. In de fashionbranche leidt Italië waar grote modemerken zich sterk profileren met internationale levering, zichtbaarheid op modeblogs en in digitale magazines en integratie met sociale media. Wel kan de fashionbranche nog veel leren van het gebruik van productaanbevelingen in de consumentenelektronica en de zoekmogelijkheden die webwinkelwarenhuizen bieden.
Nederlandse online retailers hebben groeipotentie middels vier tactieken die zich in het buitenland al bewezen hebben. “Retailers kunnen beschikbare data van klanten, zoals transacties, locatie en online gedrag beter benutten om gerichte aanbiedingen te doen. De bereidheid van klanten om in te gaan op gepersonaliseerde aanbiedingen is namelijk significant hoger. Ook het online bestellen in fysieke winkels kan resultaten verbeteren: er zijn voorbeelden waarbij Amerikaanse retailers een omzetstijging van 15% tot 20% lieten zien, terwijl 10% tot 20% bespaard kon worden op voorraad in de winkels“, aldus Van de Hoef.
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthVerder lezen over Infographic
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024