Nergens ter wereld is de bevolking meer actief in het creëren van online content dan in Latijns-Amerika. Zo blijkt uit een onderzoek [PDF] van Kantar Media. De onderzoekers merken op dat het fenomeen van user generated content van land tot land sterk kan variëren, maar de praktijk is volgens Kantar Media veruit het meest ingeburgerd in Latijns-Amerika. Brazilië, Argentinië en Mexico halen de hoogste scores op het gebied van user generated content. In Saudi-Arabië en Koeweit blijft die actieve betrokkenheid het meest beperkt.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 47% van de Braziliaanse online populatie user generated content op krantenwebsites leest. Ook in Argentinië haalt die activiteit een score van 44%, tegenover slechts 35% in Groot-Brittannië en 26% in Duitsland. Bovendien blijkt dat 27% van de Braziliaanse internetters reageert op de websites van de kranten, gevolgd door 26% in Argentinië. In Duitsland valt dat echter terug tot 17% en in Groot-Brittannië plaatst amper 12% van het publiek iets online.
“De digitale wereld heeft de consument de mogelijkheid geboden om niet langer louter een passief gebruiker van nieuws te zijn, maar een interactieve rol te spelen in de distributie van informatie,” merkt onderzoeksleider Geoff Wicken op. “Intelligente uitgevers beseffen dan ook dat ze het publiek moeten aanmoedigen content aan te leveren. Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat wereldwijde uitgevers hun strategie aan de individuele regio’s moeten aanpassen.” Via