Online19.04.2012

7 seconden


7-seconden.jpg
7-seconden.jpg

De stelling dat meer informatie leidt tot betere beslissingen is door psychologen in vele wetenschappelijke experimenten allang achterhaald. Wellicht durven we niet totaal op onze intuïtie en onze eigen koersmeter te vertrouwen? Ondernemers en top-performers zijn al lang voorbij rekensommen, ‘best practices’ en ‘benchmarking’. Met die benchmarking-insteek waarbij jij jezelf vergelijkt met vergelijkbare bedrijven in jouw markt, en waar je vervolgens je verbeteracties aan ontleent, ben je namelijk een volger en daarmee hoogstens tweede.

Ondernemers kijken veel meer naar ‘next practices’ met social media en internet als een groot reservoir van ideeën voor nieuwe combinaties. De vraag is dan: doen startende ondernemers dat ook?

Mocht je toch voor benchmarking als verbeteringsstrategie kiezen, is er nog een tweede ‘oplet-punt’. Wist je dat vernieuwingen in een bepaalde branche voor het merendeel uit een andere bedrijfstak komen? Benchmarking, kijken hoe de topperformers het in jouw tak van sport doen, is dus niet genoeg. Je kunt jezelf wel in het top 10 lijstje zetten van jouw branche maar de nieuwe concurrentie komt vaak vanuit onverwachte hoek. Als je pech hebt creëer je met die top 10 en die prachtige ‘award’ die je kreeg je eigen blinde vlek en keek je net even de verkeerde kant op toen er op de markt iets belangrijks gebeurde voor je onderneming.

Wat je wil is geen best maar een ‘next practice’: Een voorbeeld? ik denk dat je in pakweg 7 seconden het kernidee van je onderneming helder moet kunnen pitchen. Dat is ook ongeveer de tijd die zoekende internetsurfers aan een website besteden. Als je het goed doet In die 7 seconden verdien je de volgende 30 seconden aandacht. 7 seconden. Jouw nieuwe boodschap in de markt heeft dus een volstrekt heldere ‘interne logica’: wat doe jij voor mij, waarom moet ik dat als klant willen en waarom doe jij het beter dan een ander?
Ervaren ‘Private investors’ vinden in die 7 seconden het antwoord op drie vragen.

1. Snap je wat je wilt?
2. Zie ik het je doen?
3.Is deze business opschaalbaar?

Bedenk daarbij dat jouw gehoor via internet het hele concurrentieveld kent..

Helderheid. Ik ben altijd ook zo jaloers op die journalist die in één zin een heel toneel weet neer te zetten. Heb je bijvoorbeeld bij het begin van een film wel eens geklokt hoeveel informatie je al hebt na 60 seconden? Dat bedoel ik.

Ondernemen begint met communiceren. En dat begint bij de eerste 7 seconden. Heel goed over nadenken dus en veel try-outs bij de start.

Succes!
En nu mijn hamvraag: had ik je in deze column binnen 7 seconden beet?

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

...

Verder lezen over Internet

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

nog een winkel noemen, of is het stiekem meer een servicepunt? KPN opent in Den Helder een winkel waar geen fysiek personeel aanwezig is

Mobile18.11.2024

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Het online forum-achtige platform heeft bijna 100 miljoen gebruikers: 97,2 miljoen om precies te zijn. Niet per maand: dagelijks.

Online30.10.2024

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

Reddit wordt binnenkort waarschijnlijk nog interessanter: het wil betaalde subreddits beschikbaar maken.

Online08.08.2024

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Vandaag is het World Wide Web Day en is het 33 jaar geleden dat de Engelse computerwetenschapper Tim Berners-Lee het internet introduceerde in 1991. Een tijd die wordt gekenmerkt door zowel hype en opwinding als het uiteenspatten van de internetzeepbel eind jaren 90.

Online01.08.2024

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder