Meten is weten, dus zijn we allemaal naarstig op zoek naar tools, websites en andere slimme trucjes om de online invloed van mensen te beoordelen. Hoewel Klout min of meer de standaard lijkt te zijn geworden om online invloed te meten, wordt de kritiek ook steeds groter. Klout is ondoorzichtig, niet representatief en gemakkelijk te beïnvloeden. De handleidingen om je Kloutscore op te krikken (kloutzak-alert) vliegen inmiddels over het web. Vervelend, maar dat betekent ook ruimte voor nieuwe, verfrissende alternatieven.
En daar is PeerReach. Een social influence indexer van Nederlandse bodem dat online invloed van mensen meet op basis van de invloed van de volgers die men heeft. De afgelopen maanden mocht een selecte groep mensen al rondsnuffelen in de beta, maar sinds vandaag is dat voor iedereen mogelijk.
Peers en geautomatiseerde curatie
Wat PeerReach in eerste instantie anders maakt dan andere indexers is de transparantie van de berekeningen die PeerReach hanteert. Scores zijn namelijk ‘simpel’ opgebouwd uit hoeveel mensen uit de top 100 (de zgn. peers) binnen een bepaald vakgebied jou volgen. Hoe meer peers je volgen en met je interacteren, hoe hoger je Peerreach score in dat vakgebied.
Daarnaast ontvang je niet één score, maar word je langs de lat gelegd in twaalf vakgebieden. Zo krijgt iedereen dus stiekem twaalf scores, maar word je uiteindelijk toegewezen aan het vakgebied waarin je de hoogste score hebt behaald en dus ook de meeste invloed hebt. Peerreach heeft hiermee dus een soort geautomatiseerde curatie van twitteraars ingebakken.
Lijstjes, lijstjes en nog meer lijstjes!
Mooie en slimme algoritmes, die tot nu toe twaalf lijsten heeft opgeleverd van invloedrijke mensen op het gebied van webtech, marketing, finance, politics, journalists, arts, blogger, television, science, film, music en sports. Daar gaan in de toekomst ongetwijfeld meer lijsten aan toegevoegd worden, maar het is een goed en overzichtelijk begin.
Kan het je eigenlijk allemaal niet zoveel schelen wie invloed heeft op wat en waarom? Dan kun je PeerReach natuurlijk ook gewoon zien als een website vol lijstjes met toffe tweeps. En wie vindt dat niet leuk? Aanmelden is sinds vandaag dus voor iedereen mogelijk via www.peerreach.com.
Verder lezen over Influentials
Social Media15.07.2022
Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels
Social Media14.11.2018
Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media
Social Media18.07.2013
Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Andrélon
Social Media15.05.2013
#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen
Social Media05.08.2011