Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
“The man who knows how will always have a job. The man who also knows why will always be his boss.“
– Ralph Waldo Emerson-
In alle veranderingen die social media afdwingen in de business en de organisatie van je bedrijf is het goed om iedere keer terug te gaan naar de vraag “waar was dit ook al weer een oplossing voor.” We zijn allemaal mensen en heel snel sluipt in onze manier van doen of oplossen een gewoonte en stoppen we die vraag te stellen. Maar weet je, het leven is tekort voor flauwekul. Flauwekul in de vorm van onnodige regeltjes. Of van het maken van hoge kosten door elkaar te wantrouwen en dat vaak ook zo te organiseren. Of om te reorganiseren zonder duidelijk doel. Nog destructiever, dat te doen om te baas te laten zien hoe flink je bent.
Nu is de tijd om de WHY vraag te stellen. Waarom deden we iets ook al weer zo? Nu is de tijd om afscheid te nemen van onnodige complexiteit en terug te gaan naar why. De ervaring leert dat als je dat antwoord kent er eenvoudige oplossingen ontstaan. Je kunt dan afscheid nemen van complexiteit.
Eenvoud is overigens vaak ingewikkeld. Niet alleen moet je voor een eenvoudige oplossing je probleem heel goed begrijpen, vaak is het ook zo dat ons ego zich verzet tegen eenvoud. Dan heb je zo lang nagedacht en heel lang op school gezeten, vele diploma’s gehaald. Dan kan het toch niet waar zijn dat zo’n simpele paperclip de oplossing is? De film Lorenzo’s oil laat een mooi voorbeeld zien van deze spanning tussen eenvoudige oplossing en complexe wetenschappelijke analyse: Na intensieve studie blijkt eenvoudige olijfolie het medicijn. De wetenschappers vonden dat wel ingewikkeld te accepteren.
Eenvoud en dynamiek horen ook bij elkaar. In een snel veranderende wereld kun je je niet veroorloven een ERP implementatie van vele jaren te doen.
Veel consultants kennen dit verschijnsel van een hang naar ego strelende complexiteit en halen veel geld op door de ijdelheid van management te voeden met klinkende, dynamische oplossingen met veel ronkende woorden. Stop daarmee.
‘Anders kijken’ is een tweede manier om terug te gaan naar de WHY vraag. Ook daar is moed voor nodig en kennis van zaken. Door de integratie van internet en sociale media in de business en bedrijfsvoering zal je heel veel ‘anders gaan kijken’ de komende jaren. Weet dat, ook al denk je dat jij dat niet nodig hebt, een ander dat wel zal doen.
Een praktisch voorbeeld, verder opgeschreven door Dick Markvoort, hoe je naar veranderingsuitdagingen in de praktijk kunt kijken. Ken je Kooistra’s 2e wet van de effectiviteit?
Effectiviteit=(drive*capability*discipline)
ego
Zo eenvoudig kan het zijn! Minder ego maakt effectiever.
Eenvoud. Met de komst van sociale media en alle verandering die daardoor nodig is komt de why vraag centraal te staan en komen er hele andere oplossingen beschikbaar, al dan niet op basis van nieuwe technologie. Eenvoudige oplossingen zijn dan hard nodig!
Succes!