Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
JIC STIR heeft vandaag nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van internet in Nederland. In 2011 groeide het gebruik van internet met 18%. Een klein deel van deze groei wordt veroorzaakt door de toename van het aantal internetters. De grootste groei zit in tijd die we doorbrengen op internet. In 2010 noteerde JIC STIR nog 8,3 uur per week, maar in 2011 ligt dat op 9,8 uur, oftewel 84 minuten per dag.
De cijfers zijn afkomstig uit de Media Standaard Survey, het gezamenlijk onderzoek van JIC STIR, SKO, NLO en NOM, waarin het gebruik van achtereenvolgens internet, televisie, radio en print wordt vastgesteld. Dat onderzoek is in 2011 voor het eerst uitgevoerd door TNS Nipo en telde een steekproef van ruim 5.300 personen van 13 jaar of ouder. De cijfers uit 2010 zijn afkomstig uit het Establishment Survey van JIC STIR.
Het surfvolume wordt door JIC STIR berekend door het aantal surfers te vermenigvuldigen met het aantal surfuren. Per week telt Nederland 136 miljoen surfuren in 2011 tegen 115 miljoen in 2010. De toename bedraagt hier 18%. Slechts 2% wordt verklaard door de toename van het aantal surfers. Dit aantal ging van 11,9 miljoen in 2010 naar 12,1 miljoen in 2011. Inmiddels behoort ruim 87% van de mensen van 13 jaar of ouder tot de surfpopulatie.
De rest van de volumegroei wordt verklaard door de toename van de gemiddelde surftijd. Die liep op van 8,3 uur per week in 2010 naar 9,8 uur in 2011. Binnen de surfpopulatie is de gemiddelde surftijd 11,2 uur. Hier zijn de niet-surfers buiten beschouwing gelaten.
De leeftijdsgroep 13-34 jaar heeft met 14,6 uur de langste surftijd. Dat is 6% meer dan in 2010. In de oudere leeftijdsgroepen liggen de groeipercentages ver boven de 30%, maar is de gemiddelde surftijd wat lager. De 35-49 jarigen surfen gemiddeld 10,4 uur per week en de 50-plussers 5,9 uur.
Verder lezen over Stir
Advertising04.06.2013
comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit
Online01.07.2011
STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek
Online17.03.2011
STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010
Online07.09.2010
Nederlanders zijn langer online
Online21.02.2010
STIR Internet Marktmonitor 2009
Online13.07.2009
Nieuwe Directie voor JIC STIR
Online17.05.2009
STIR wordt JIC STIR
Online06.04.2009