Online01.03.2012

Ben jij een Vincent of een Victor?


ben-jij-een-vincent-of-een-victor.jpg
ben-jij-een-vincent-of-een-victor.jpg

Laat het streven naar volmaaktheid los; in alles zit een barst. Zo komt het licht naar binnen.” Louise Penny.

Internet brengt ons in de “personal age” zei ik ooit in mijn entreerede. Inderdaad, in andere woorden ‘CEO over eigen leven en werk’. In die “age” hangt steeds meer af van persoonlijke keuzes die we als individu maken en ook kunnen maken, waarbij social media die persoonlijke keuzes ook zichtbaar maken voor de wereld.

Een van die keuzes is of je je als een ‘Vincent’ of als een ‘Victor’ gedraagt. Zowel het woord Vincent als Victor komt uit het Latijn. Ze hebben de zelfde stam. Een ‘Vincent’ is iemand die aan het winnen is, en dus nog niet gewonnen heeft. Die zit in het proces. Een ‘Victor’ heeft gewonnen. Hij is er.

De ‘Vincent’ moet zich nog bewijzen, heeft de neiging te etaleren, te willen winnen en dus de competitie aan te gaan. Daarbij heeft hij doorgaans helemaal niet in de gaten dat ‘de competitie aangaan’ doorgaans heel reactief maakt omdat je een ander tot norm van je handelen maakt. Een ‘Vincent’ is in de regel defensief en overvloedig in zijn argumentatie. Hij heeft steun buiten zichzelf nodig om te vinden wat hij vindt.

Een ‘Vincent’ bijvoorbeeld in een sales situatie heeft niet in de gaten dat het simpele feit dat hij aan tafel zit bij de klant genoeg is. Als je geen waarde hebt zit je daar namelijk niet. Hij zal eindeloos blijven uitleggen hoe geweldig zijn commerciële propositie is, dit met prachtige power points die hij van de sales training moest maken, met veel moeilijke woorden en name dropping. Hij is, omdat hij uitsluitend op ‘zenden’ staat niet in verbinding en niet in staat tot ontvangen en luisteren. Je begrijpt de afloop van dit gesprek.

De ‘Victor’ heeft geen behoefte aan ingewikkeldheid en meet zijn belang niet aan de belangstelling die hij krijgt. Hij komt snel to-the-point en argumenteert niet maar poneert. Hij weet gewoon dat de gesprekspartner waarde hecht aan zijn visie en dat er naar hem geluisterd wordt. Hij heeft daar geen bewijs meer voor nodig. Ook heeft hij geen argumenten nodig van het type dat mijnheer X of mevrouw Y dit ook vindt. Een ‘Victor’ staat in zijn kracht.

Voor de commerçanten onder jullie: ‘Victors’ verkopen echt beter. Zij begrijpen dat argumenteren in de kern altijd een defensieve strategie is en dat irriteert op den duur. Mensen die echt iets willen poneren. Die argumenteren niet. Een voorbeeld hiervan? Getrouwde mannen, denk even terug aan het moment dat je je partner ten huwelijk vroeg. Ik weet zeker dat je dat op dat moment echt heel graag wilde en dat je toen in die situatie geen enkel argument hebt gebruikt. In tegendeel, ieder argument zou op zo’n moment lachwekkend zijn. Wat je wel deed: zeggen wat je wilt. Een business vertaling hiervan? ‘Winners have a vision, not a business case’

‘Shape your life’. Experimenteer met de ‘Victor’ in je. Die brengt je in verbinding, met je gesprekspartners, met je creativiteit en je werkelijke waarde en brengt je waar je wilt zijn. Social media geven je heel veel ruimte om te oefenen en te leren. Als je niet voor jouw waarde gaat staan dan is het namelijk voor jou een ander.

Wees een Victor! Bon voyage!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

...