Ook Google gaat ‘do not track’ inbouwen in Google Chrome, als laatste van alle grote browsers. Met een ‘do not track’ button kan je aangeven dat adverteerders geen tracking-cookies mogen gebruiken, en je dus niet meer gevolgd wil worden.
Mozilla was de eerste browser die de functie implementeerde, en ook Internet Explorer, Safari en Firefox bieden al die mogelijkheid. Google Chrome is dus de laatste van de grote browsers. Voor de gebruikers een positieve stap, waarmee je nog meer in controle bent over je eigen privacy.
Als het gaat om niet gebeld willen worden, hebben we het bel-me-niet register. Online hebben we nu ook een soort volg-me-niet register. Dat wil zeggen: geen ongewenste advertenties meer, omdat je bijvoorbeeld ooit toevallig in een webshop hebt gezocht naar een nieuwe spijkerbroek. In het slechtste geval kwam je die spijkerbroek nog maanden tegen, welke website je daarna ook bezocht. Dat is nu verleden tijd.
Advertenties zal je nog steeds blijven zien, maar die kunnen niet meer gebaseerd zijn op jouw online geschiedenis.
Susan Wojcicki, Google’s Senior Vice President of Advertising: “We’re pleased to join a broad industry agreement to respect the ‘do-not-track’ header in a consistent and meaningful way that offers users choice and clearly explained browser controls.”