10.02.2012
Online

Zakelijke app stores op punt van doorbreken

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
zakelijke-app-stores-op-punt-van-doorbre.jpg
zakelijke-app-stores-op-punt-van-doorbre.jpg

Bedrijven die een eigen enterprise app store willen, waar werknemers kunnen winkelen voor zakelijke applicaties, begeven zich op onontgonnen terrein. De werknemer kan het niet snel genoeg gaan, maar bedrijven lopen tegen een unieke samenspel van productinfrastructuren aan.

Dat zegt Bob Janssen, mede-oprichter en CTO bij RES Software. “App stores leveren een geweldige consumentenervaring. Een mooie applicatie staat voor een klein bedrag binnen een minuut op het mobiele apparaat, waarna de consument direct aan de slag kan.” Bij een bedrijf moet een werknemer vaak dagen, soms zelfs weken wachten voor een aangevraagde applicatie op een mobiel of laptop staat.

Het verschil tussen een consumenten app store en een enterprise app store, is de persoonlijke unieke IT-omgeving per werknemer. De ene consument ziet precies hetzelfde aanbod in een app store als de andere consument. Bij een enterprise app store komen er verschillende infrastructuren om de hoek kijken. “Een organisatie moet aan veel meer dingen denken. In sommige IT-omgevingen wordt Citrix gebruikt, bij andere Microsoft, en ga zo maar door. Het gaat niet alleen om applicaties, het gaat ook om toegang tot data. Als een werknemer iets aanvraagt, dan moet het vaak eerst nog goedgekeurd worden. En daar hangen weer budgetten aan vast,” aldus Janssen.

Kortom, een enterprise app store is veel complexer. Daarnaast, niet elke werknemer krijgt hetzelfde aanbod in de zakelijke applicatiewinkel te zien. “Er zit bijvoorbeeld verschil in de diensten voor een salesafdeling of een ondersteunende afdeling.”

Volgens Janssen staan de zakelijke app stores aan de vooravond van een doorbraak. “Dat zal waarschijnlijk zijn hoogtepunt bereiken in 2013, niet dit jaar. Een aantal bedrijven komt met een self service portal. Maar daarmee benut je nog lang niet alle mogelijkheden. Het is allemaal een eerste aanzet naar een echte dienst voor zakelijke applicaties.”

Het hele idee van een zakelijke app store komt voort uit de ‘Bring Your Own Device‘-trend. Waarbij werknemers hun privé-apparaten op de werkvloer gebruiken en hun zakelijke apparaten thuis. Janssen: “Eigenlijk heb je als werknemer IT helemaal niet meer nodig. Men leest bijvoorbeeld e-mail uit op de eigen iPad.” Het probleem hiermee is dat bij een vraag om ondersteuning, de helpdesk van de IT-afdeling vaak nul op rekwest geeft. Zij hebben dat bewuste device immers helemaal niet uitgegeven: het gebruik van een Apple-product past niet binnen het gekozen corporate plaatje.

Janssen adviseert de IT-afdeling om niet zo vaak nee te zeggen in dit soort gevallen. “Je moet het ondersteunen als organisatie. De IT-afdeling moet dienstverlenend zijn.

IT-afdelingenzijn vandaag de dag vaak nog een inhibitor, ze leggen een beperking op. “Dat is prima, want deze afdeling heeft  allerlei verantwoordelijkheden. Maar het gaat nu zo hard met de ‘Consumerisation of IT’-trend, dat de IT-afdeling dringend een aantal stappen moet zetten. Je wilt als bedrijf niet dat werknemers zelf hun zaken gaan regelen, aan de slag gaan en daarmee uiteindelijk zichzelf of het bedrijf mogelijk in de problemen brengen.

Bij een zakelijke app store kunnen afhankelijkheden zoals locatie, tijd, werkstijl, en rol worden meegenomen in hoe diensten worden aangeboden aan een persoon. “Eigenlijk moeten de diensten de persoon gewoon volgen en zich aanpassen,” stelt Janssen.

Share this post