Online07.02.2012

Design The New Business


In onze snel veranderende wereld worden de zakelijke uitdagingen voor merken alsmaar groter. Oude denkwijzes worden vervangen door open denkers en creativiteit. Design en met name de open creatieve denkprocessen van design spelen steeds meer een centrale rol in het oplossen van problemen in de toekomst. ‘Design The New Business’ is een documentaire over de relatie tussen design en business. Ze verkent die relatie en onderzoekt hoe ze elkaar beïnvloeden.

Op 19 december 2011 was deze documentaire voor de eerste keer te zien in Finland. De locatie was Aalto Design Factory: ‘a passion-based co-creation platform bringing together students, entrepreneurs and researchers around the topics of design and innovation,’ zoals ze dat zelf zeggen. Een twintigtal personen hebben de film bekeken waaronder personeel van Aalto Design Factory, studenten en ondernemers. De film slingert de discussie aan over de rol van design in business.

Een aantal citaten:

“I think that synthesizing and empathy are at the core of design.”

“The current linear models of project management do not allow for a design thinking approach, which is essentially non-linear and human centered.”

“Design will not be a separate department but a skillset and a mindset”

“It seems business needs design to know which problems to solve…and then to solve those problems.”

“I liked that the documentary presented also other aspects of design thinking than the human-centered approach.”

“To me the core message is the role of design in creating something novel…so are you optimizing, or creating something new?”

“Translating or interpreting the needs of the users differs from traditional market research significantly.”

De documentaire geeft geen conclusie of een recept om de nodige ‘innovation in business’ mogelijk te maken door het design denken. De film bevat interviews met Alexander Osterwalder (Business Model Generation), Frido Smulders (TUDelft), Ralf Beuker (FH Münster), Jan Buijs (TUDleft), Philips, Engine Service Design, DesignThinkers, Claro Partners, IN10, Volkswagen, and Océ.

De makers geloven dat het design denken de nieuwe manier van innovatie in business mogelijk maakt. Welke succesfactoren zijn er te identificeren? De interviews laten zien welke creatieve werkwijzes in de design industrie de veranderingen in alle branches mogelijk maken.

Een boeiend project. Op dit moment moeten we het doen met de trailer, maar we gaan zeker via ons netwerk zoeken naar mogelijkheden om de documentaire met onze innovatieve relaties te delen. Ik hoop daar binnenkort meer over te kunnen melden!

via: http://www.designagain.nl

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Innovatie

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

De nieuwe stap van Neuralink gaat verder: Blindsight is gemaakt om mensen die blind zijn te laten zien. Zelfs als ze blind geboren zijn.

Technology18.09.2024

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien