Myspace lanceert de Music Player. Deze nieuwe streamingmuziekdienst biedt muziekliefhebbers toegang tot de grootste online muziekbibliotheek ter wereld. Myspace Music Player biedt als eerste gratis onbeperkt en on-demand luisterplezier, gepersonaliseerde radio en verbeterde zoekfunctionaliteit in vergelijking met eerdere Myspace-versies. Daarnaast is de muziekspeler direct te integreren met Facebook, waardoor mensen de muziek op hun Myspace-afspeellijst eenvoudig kunnen delen.
Dankzij licentieovereenkomsten met de 4 grootste platenmaatschappijen Sony, Universal, EMI en Warner, en contracten met 20.000 onafhankelijke labels beschikt Myspace over de wereldwijde rechten van meer dan 42 miljoen muzieknummers. Hiermee is de Myspace-muziekbibliotheek 4x zo groot als die van andere online catalogi.
“Myspace heeft meer dan andere muziekdiensten toegang tot gecontracteerde en niet-gecontracteerde artiesten die een platform zoeken om hun muziek uit te brengen. De nieuwe muziekdienst is erop gericht om de relatie tussen artiesten en fans te versterken. De Myspace Music Player stelt mensen in staat om hun favoriete muzieknummers af te spelen en draagt suggesties aan om nieuwe artiesten te ontdekken“, aldus Chris Vanderhook, COO van Myspace. “Door de Facebook-integratie ontdekken gebruikers ook nieuwe muziek buiten Myspace om. Hierdoor sturen ze hun afspeellijsten eenvoudig rond en bevelen ze muziek aan bij vrienden.”
De nieuwe Myspace Music Player biedt de volgende mogelijkheden:
On-demand luisteren – gebruikers luisteren gratis en on-demand naar afzonderlijke nummers, complete albums en afspeellijsten, dit zonder reclameonderbreking en begrenzing van de streamingcapaciteit of het aantal draaibeurten van nummers.
Facebook-integratie – gebruikers luisteren en delen hun muziekselectie direct met vrienden via de nieuwsfeed, ticker en timeline van Myspace en Facebook. Facebook creëert automatisch een profiel voor nieuwe gebruikers, dus het kost geen extra tijd om een Myspace-account aan te maken.
Radiofunctie – dit is een luisterervaring om bij achterover te leunen. Deze functie creëert een persoonlijk radiostation op basis van de luistergeschiedenis. Het is daarnaast ook mogelijk om nummers die zijn ontdekt in de radiofunctie, direct toe te voegen aan een bestaande afspeellijst. Daarnaast ontdekken luisteraars via de radiofunctie op een eenvoudige manier veel nieuwe artiesten in de Myspace-database van vijftien miljoen artiesten.
De lancering van de Myspace Music Player is de grootste ontwikkeling van Myspace sinds het bedrijf in juni 2011 is overgenomen door Specific Media.