De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Voor het eerst in de bijna 13-jarige geschiedenis van bol.com koopt de Kerstman meer cadeaus online dan Sinterklaas. Afgelopen week groeide de omzet met 35%. De online winkel signaleert dat kerstcadeaus doorgaans ‘meer volwassen en iets kostbaarder’ zijn dan Sinterklaasgeschenken. Gingen begin deze maand vooral heel veel speelgoed, games en kinderfilms over de digitale toonbank, de afgelopen dagen waren vooral boeken, bordspellen, cd’s en elektronica populair.
Hoewel in aanloop naar Pakjesavond al verkooprecords werden gebroken, weet de Kerstman daar nog een flinke schep bovenop te doen. Afgelopen week groeide de omzet van bol.com met 35% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Deze week voorspelt de winkel tenminste eenzelfde groei. “Een opvallende ommezwaai”, aldus Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com. “Tot nu toe was Sinterklaas altijd een stuk populairder dan de Kerstman. Het typisch Hollandse feestje blijft populair, maar ook het geven van online gekochte cadeaus tijdens de kerstdagen wordt steeds populairder onder Nederlanders.”
Bol.com wijdt de toegenomen interesse voor het online kopen van deze cadeaus aan verschillende factoren. Zo besteedt de gever gemiddeld iets meer euro’s aan een kerstcadeau (t.o.v. een Sinterklaascadeau) en was het weer de afgelopen dagen dusdanig herfstig dat online winkelen vaak boven het afstruinen van de koude, gure winkelstraten werd verkozen.
Een overeenkomst tussen de Kerstman en Sinterklaas is dat beiden later winkelen dan voorgaande jaren. Ook zijn de heren gevoelig voor koopjes: artikelen die zijn afgeprijsd, kosteloos worden verstuurd of door middel van een 2+1-actie worden aangeboden worden bovengemiddeld vaak verkocht. In aanloop naar kerst ligt de gemiddelde prijs van een cadeau enkele procenten hoger dan bij een Sinterklaascadeau.
De meest populaire geschenken dit jaar zijn de kerst-cd van Michael Bublé, bordspel Scrabble, het boek Koorts van Saskia Noort, de live-dvd van Adele en de familiegame Just Dance 3. Ook camera’s, gourmetsets, LEGO, e-readers en de biografie van Steve Jobs gaan veelvuldig over de digitale toonbank.
Verder lezen over Bol.com
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Gadgets01.05.2024
De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open
In samenwerking met bol.comOnline02.10.2023
Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook
Nieuws26.09.2023
Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul
Kat in de.. doosOnline05.07.2023
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon
Online28.02.2023
Derde partijen zijn erger dan pop-ups
Nieuws09.12.2022
Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen
Maar volgens de online winkel gaat het niet slechtNieuws10.12.2021