De websites van de Publieke Omroep tonen voortaan automatisch AMBER Alerts. Bij een AMBER Alert worden nu onmiddellijk een foto en gegevens van het AMBER Alert-kind weergegeven op de websites van uitzendinggemist.nl en publiekeomroep.nl , de websites van Nederland 1, 2, 3 en ZAPP en de websites van de publieke radiozenders Radio1, 2, 3FM, 4, 5 en 6. . Samen zijn deze websites goed voor 4,2 miljoen unieke bezoekers.
Met de automatische weergave van AMBER Alerts op de websites van de Publieke Omroep wordt het bereik van een AMBER Alert weer een stap verder vergroot. Gerard Timmer, directeur Video bij de Publieke Omroep: “Wij vinden dit passen bij de informatievoorziening aan ons publiek. Maandelijks bezoeken miljoenen Nederlanders onze websites om bijvoorbeeld live radio te luisteren of om tv te kijken. Door hen de AMBER Alert te tonen, kunnen we direct bijdragen aan de opsporing van een kind.“
AMBER Alert, de grootste alerteringsdienst van Nederland, telt inmiddels meer dan 850.000 deelnemers en deelnemende organisaties, waaronder bijvoorbeeld het ANP, maar ook de Koninklijke Marechaussee, de NS, Connexxion, de RET, Mediq en DHL. Tevens is een AMBER Alert te zien op TV, snelwegborden, en op duizenden reclameschermen in o.a. supermarkten, apotheken, bioscopen, sportcentra, winkelcentra, enz. Hiermee bereikt een AMBER Alert binnen enkele minuten miljoenen Nederlanders.
Door een AMBER Alert nu ook direct op de websites van de Publieke Omroep te tonen, bereikt het landelijke waarschuwingssysteem een nog groter deel van internettend en televisiekijkend Nederland. “Een zeer positieve ontwikkeling, want bij kindervermissingen en –ontvoeringen is het van groot belang dat zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen mee helpen zoeken naar het vermiste kind,” aldus Frank Hoen, oprichter van AMBER Alert Nederland.