De populariteit van Webinars (Online Seminars) lijkt toe te nemen. Volgens Company Webcast, een bedrijf wat gespecialiseerd is in het opzetten en organiseren van deze toespassingen, maken steeds meer bedrijven gebruik van deze mogelijkheid van online communicatie. Meest voorkomende toepassingen zijn o.a. webinars met klanten, trainingen en het informeren van eigen medewerkers.
Als reden van de toename wordt gegeven dat bedrijven deze nieuwe methode nu eindelijk omarmen doordat de technische kosten die komen kijken om een webinar te organiseren inmiddels sterk gedaald zijn en is het communiceren met online video de afgelopen jaren sterk toegenomen.
Het Amerikaanse Frost & Sullivan (rapport: ‘Growth Oppertunities and Challenges in the Web Collaboration Market‘) heeft berekend dat de markt voor Webinars, Online Seminars en Webcast een groeimarkt is en zal groeien van $ 200 miljoen naar $ 400 miljoen in 2014. Opvallend daarbij wel is dat de Europese markt veel minder hard groeit dan de Amerikaanse markt. Iwan Lawerman, directeur van het bedrijf, is het daar niet helemaal mee eens : “Wij herkennen ons niet in dit beeld. Wel dat Europa wat later begonnen is dan de VS qua het omarmen van Webinars en deze manier van communiceren. Aangezien wij een verdubbeling in 2012 verwachten, groeit de Benelux wat ons betreft keihard“.
Webinars zijn zelf eenvoudig te organiseren. Het feit dat veel bedrijven nog geen gebruik maken van de toepasssing lijkt veel meer hebben te maken met het onbekend zijn van de eenvoud waarmee je een webinar zelf kunt organiseren.