De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In 2006 was Patagonia het eerste kledingmerk dat haar klanten opriep hun oude Capilene Baselayers terug te brengen zodat kledingstukken gerecycled konden worden. Dat was op het moment dat het Common Threads Initiative werd gelanceerd. Dat programma is de afgelopen jaren voortdurend uitgebreid; Patagonia neemt inmiddels elk Patagonia kledingstuk terug. Alles wat gerecycled kan worden, wordt gebruikt voor nieuwe kleding. Alles wat niet – of nog niet – gerecycled kan worden, wordt opgeslagen. Door kleding terug te brengen, zorgen consumenten ervoor dat Patagonia kleding niet op de vuilnisbelt en in de verbrandingsoven terecht komt. Dat is natuurlijk heel mooi, maar de “R” van recyclen komt feitelijk pas aan het einde van de cyclus. Recyclen gebeurt pas als er geen andere mogelijkheden meer zijn, zoals repareren, hergebruiken of voorkomen dat het kledingstuk slijt.
Om zo lang mogelijk te voorkomen dat producten aan het einde van hun levenscyclus geraken, vraagt Patagonia haar consumenten een wederzijdse verbintenis aan te gaan. Patagonia committeert zich volgens deze overeenkomst zich tot het maken van producten die zo lang mogelijk meegaan en tot het repareren van producten die kapot zijn gegaan. Het beleid is te repareren producten binnen vier weken uitgepakt, hersteld en teruggestuurd te hebben. Patagonia betaalt voor reparaties voor gebreken waar het verantwoordelijk voor is en rekent een normale prijs voor reparaties als gevolg van slijtage door het dragen. Consumenten worden gevraagd online een belofte af te leggen. Daarin beloven alleen (duurzame) producten te kopen die ze nodig hebben, te repareren wat kapot gaat, opnieuw te gebruiken en te recyclen.Het uiteindelijke doel is meer medestanders te werven en zo de vijfde “R”, die van Reimagine, gestalte te geven. Stel je een wereld voor waarin we alleen gebruiken wat de natuur kan vervangen. Op dit moment hebben 8,500 consumenten de belofte afgelegd. Ons doel is 50,000 medestanders per jaar te werven.
Online marktplaats voor tweedehands Patagonia producten
Om consumenten te helpen gebruikte kleding in omloop te laten en de “R” van Reuse in werking te laten treden, hebben Patagonia en eBay Inc. de handen ineen geslagen om een marktplaats in te richten waar consumenten gebruikte Patagonia producten kunnen kopen en verkopen. “eBay en Patagonia zijn dit bijzondere partnership aangegaan om consumenten te stimuleren in hun kast te zoeken naar Patagonia kleding die ze momenteel niet nodig hebben en ze vervolgens op eBay aan te bieden zodat de kledingstukken een tweede leven krijgen“, zegt Rick Ridgeway, Patagonia’s VP voor Environmental Initiatives. Op dit moment is de marktplaats alleen nog toegankelijk vanuit de VS, maar er worden plannen ontwikkeld voor een vergelijkbaar partnership in Europa.
Op dit moment gebruiken we met zijn allen teveel natuurlijke middelen: we consumeren anderhalve planeet terwijl er maar één aarde is. De gevolgen van die consumptie voor het milieu zijn schrikbarend. Neem bijvoorbeeld het R2 Jacket zoals op de advertentie is afgebeeld, een van onze bestsellers. Om het te kunnen maken hebben we 135 liter water nodig, genoeg om te voorzien in de dagelijkse behoefte (drie liter per dag) van 45 mensen. Vanaf het moment dat we het als ruw materiaal – 60 procent gerecycled polyester – binnenkrijgen tot het moment dat het jack in ons distributiecentrum in Reno ligt, is er bijna 10 kilo aan kooldioxide vrijgekomen, 24 keer het gewicht van het eindproduct.
Common Threads Initiative
“Met het Common Threads Initiative pakken we een belangrijke onderdeel van onze huidige milieuproblemen aan: de voetafdruk van onze spullen“, zegt Yvon Chouinard, oprichter en eigenaar van Patagonia. “Met dit programma roepen we consumenten niet iets te kopen als ze dat niet nodig hebben. Als ze wel iets nodig hebben, vragen we hen iets te kopen wat duurzaam is, te repareren wat kapot is en als ze het niet meer nodig hebben het product te hergebruiken of te verkopen. En als het product tenslotte op is, willen we dat gerecycled wordt. We zijn het eerste bedrijf dat zijn klanten vraagt een formele belofte te doen en partners te worden in onze poging de consumptie te verminderen en te voorkomen dat producten op de vuilnisbelt of in de verbrandingsoven terecht komen.“
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023