Online20.11.2011

Vijf gouden regels voor het commercieel aanbieden van online lesmateriaal


vijf-gouden-regels-voor-het-commercieel-.jpg
vijf-gouden-regels-voor-het-commercieel-.jpg

[Andre Haardt] Zoals alle content is ook lesmateriaal de beweging aan het maken van papier naar digitale kanalen. Voor de grote educatieve uitgeverijen is dat niet eenvoudig, vooral het commercieel interessant aanbieden van kwalitatief hoogwaardig lesmateriaal is een grote stap.

Toch is het een stap die gezet moet worden, om de doodsimpele reden dat onze kinderen voorbereid moeten zijn op een leven dat zich grotendeels online afspeelt of af zal gaan spelen. Als initiator van Squla, online educatief platform voor kinderen, ben ik nu 3 jaar onderweg en we lijken een aantal goede keuzes te hebben gemaakt in het commercieel rendabel maken van lesmateriaal zonder daarbij in te leveren op kwaliteit.

1. Helder verdienmodel : Bij alle kwalitatieve content is een belangrijke vraag: betaalt de gebruiker wel of niet? Voor elke optie zijn voors en  tegens te bedenken. Bij hoogwaardige content voor kinderen ben ik van mening dat het noodzakelijk is een heel helder model te hebben. We zien het regelmatig: een spelletje wordt gratis aangeboden, kinderen gaan het spelen en vinden het leuk, en ineens moeten ze hun mobiele nummer intoetsen om verder te kunnen spelen of een level hoger te kunnen gaan. En zo wordt via de achterdeur geld aan de kinderen (lees: de ouders) ontfutseld. Of je kind wordt overspoeld met reclame. Niet al te sympathiek en dikwijls helemaal niet gratis. Wie content voor kinderen aanbiedt, moet zich ervan bewust zijn dat kinderen eenvoudig te beïnvloeden zijn. En daar dan op een integere manier mee omgaan. 

Wij hebben gekozen voor een flat fee: een helder bedrag dat voor alle spelers hetzelfde is en onbeperkt toegang geeft. Simpel en overzichtelijk. We hebben onderzocht of een gratis versie om het eerst uit te proberen zou werken, maar zijn daar van teruggekomen. Het uitleggen van de verschillende features voor gratis versus betaalde gebruikers zorgt voor onnodige verwarring. En het is niet altijd zo dat een gratis probeerversie helpt om een hoogwaardig product geloofwaardiger neer te zetten. Gratis heeft minder waarde.

2. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard : Realiseer je bij alles wat je doet, dat voor ouders hun kinderen het meest waardevolle in het leven zijn. Het is dus van groot belang dat je hun kinderen op een integere manier benadert. En die integere benadering rust op de volgende pijlers.

Goede content: de kinderen moeten het leuk, interessant, leerzaam en zinvol vinden wat je ze aanbiedt.
Variatie: verras de kinderen met kleine extra’s en ze zullen graag terugkomen voor meer, wat wel zo handig is wanneer je ze iets wilt leren.
De randvoorwaarden moeten goed zijn: zorg voor ruim voldoende up-time, goed afgeschermde gebruikersgegevens en een uitstekende helpdesk voor kinderen, ouders en leerkrachten.
Aanmoediging op maat: kinderen zijn op zoveel verschillende manieren te motiveren en hebben daar ook behoefte aan. Het ene kind werkt graag naar iets groots toe, een ander kind houdt van competitie en weer een ander kind streeft naar perfectie. Het is in een digitale omgeving mogelijk elk van die leerstijlen van motivatie te voorzien. Wees daar niet lui in en je zult een trouwe fanbase hebben.

Ik ben me bewust van het feit dat we met Squla een zeer hoge kwaliteit moeten leveren. Met name het vertrouwen moeten we winnen en behouden. Daarom beleggen we regelmatig feedback-sessies met ouders, kinderen en leerkrachten om onszelf te toetsen en open te staan voor de dingen waar wij niet aan hebben gedacht. Want in hun oneindige wijsheid en creativiteit komen de kinderen vaak met de beste ideeën. Is een verbetering mogelijk, dan passen we die toe.

3. Veiligheid is key : Het internet is een tamelijk onveilige omgeving voor kinderen en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Eens in de zoveel tijd komt weer een artikel voorbij waarbij misbruik van kinderen is gemaakt en hoe vaak gebeurt het niet dat uw kind op de computer op een site stuit die echt niet geschikt is voor zulke jonge ogen? Zorg dus dat je een zeer goed doortimmerde beveiligingsstrategie hebt en laat er vooral naar kijken door mensen die weten welke gaten er in te schieten zijn. En ga het toetsen en nog eens toetsen, voordat je live gaat.

Voorafgaand aan de bouw van Squla heb ik gesproken met Remco Pijpers, directeur van Mijn Kind Online, het kennis- en adviescentrum dat tot doel heeft inzicht te verschaffen in de mogelijkheden van nieuwe media en het bevorderen van een verantwoord gebruik daarvan. De veiligheid van kinderen moet goed geborgd zijn, en we hebben zeer waardevolle tips en tricks gekregen. Squla is vrij van reclames, maar we laten kinderen wel kennismaken met social media. Op zo’n manier dat misbruik niet mogelijk is. Digitale interactie zal onderdeel uitmaken van hun (jong) volwassen leven, maar tegen de gevaren zijn ze nog onvoldoende bestand. Dus beschermen we ze tegen zichzelf. Zo kunnen ze elkaar wel text-berichten sturen, maar doordat deze zijn voorgeprogrammeerd is pesten niet mogelijk. Ook wijzen we kinderen waar ze op moeten letten, bijvoorbeeld dat ze vriendschapsverzoeken dienen te weigeren wanneer ze de betreffende persoon niet kennen.

4. Betrek de ouders :  Frisse kleuren en humor zijn voor kinderen aantrekkelijk. Maar weet je ook wat voor de ouders aantrekkelijk is? Betrek vooral hun wensen bij het proces van bouwen. En zorg dat de ouders ook betrokken blijven bij datgene wat je hun kinderen aanbiedt. Zoals enige tijd geleden door Minister van Bijsterveldt onder de aandacht is gebracht: voor het leerproces van kinderen en hun welslagen op school is het van belang dat de ouders betrokken zijn. Samen huiswerk maken, overhoren, aandacht voor het kind. Het heeft allemaal invloed. Wees je daarvan bewust en realiseer je dat je dus niet alleen kinderen als je klanten hebt, maar ook hun ouders.

Wij hebben ervoor gezorgd dat de ouders betrokken moeten zijn op cruciale momenten in het aanmeldproces. Het kiezen van een nickname of profielplaatje bijvoorbeeld: ouders kunnen beter overzien wat de consequenties zijn dan de kinderen. De keuze van de groep waarin het kind zit moet door de ouders worden begeleid, zo voorkomen we dat een kind boven zijn macht werkt of juist 

daaronder. Verandert het kind iets aan z’n registratie, dan krijgen de ouders een mailtje. Ook hebben ouders de mogelijkheid het rapport van hun kind te bekijken en zo te zien waar ze wellicht een handje moeten helpen. We gebruiken daarbij geen cijfers, maar wel inzet en relatieve progressie.

5. Werk samen met gerenommeerde partijen : Bovenstaande punten maken duidelijk dat er nogal wat eisen zijn waaraan je moet voldoen om de wereld van de online educatieve content te betreden. Mijn meest gouden tip is dan ook: ga niet zelf het wiel uitvinden. De educatieve wereld is er een met een zeer rijke historie. Er werken mensen met veel kennis en ervaring, die bovendien graag samenwerken met online mediabedrijven om te kijken hoe die kennis een groot publiek kan bereiken. Andersom staat met alle bezuinigingen en eisen het onderwijs onder grote druk en zijn commerciële initiatieven van harte welkom wanneer ze ondersteunend zijn.

Wij hebben in eerste instantie gekozen voor samenwerking met Cito, en hebben zoals beschreven input gevraagd van Mijn Kind Online. Het zijn onze eigen vakdocenten die de vragen en quizzen schrijven en game-ontwikkelaars die de oefengames en uitlegvideo’s maken. Wij gaan voor de hoogste kwaliteit en zullen dat blijven doen.

Tot slot: de afgelopen jaren hebben we flink geïnvesteerd om een commercieel aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardig leerplatform te bouwen. Dit voorjaar heeft Squla haar financiële armslag verder uit kunnen breiden dankzij een bankfinanciering. In combinatie met het eerder geïnvesteerde kapitaal van €400.000 heeft dit ons in staat gesteld om bij de start van het nieuwe schooljaar een grote publiekscampagne en een campagne via scholen in te zetten. Dit werpt direct zijn vruchten af: honderden nieuwe gebruikers melden zich wekelijks aan. Squla is van nul naar 20.000 (betaalde) accounts gegroeid  in 1 jaar en de verwachting is dat wij eind 2011 op break-even uitkomen.

Andre Haardt is initiatiefnemer en eigenaar van Squla (een online educatief platform voor kinderen). 

...

Verder lezen over Onderwijs

Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen

Digitale inclusie betekent dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving. Dit houdt in dat iedereen toegang heeft tot digitale apparaten en internet, beschikt over de nodige digitale vaardigheden en ondersteuning krijgt om effectief gebruik te maken van digitale diensten. Het doel is om te voorkomen dat mensen worden buitengesloten in een steeds digitaler wordende wereld

Tech in Asia15.11.2024

Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Het metaverse wordt tot nu toe vooral in verband gebracht met vermaak en retail, maar er is nog een andere belangrijke functie die het metaverse straks heeft: educatie. Om die reden is het fantastisch dat er straks leven...

Metaverse04.03.2022

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

Apple onthult nieuwe middelen voor basisschoolleerlingen en -leerkrachten, zoals de nieuwe activiteitengids ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’. Daarmee strekt het aanbod programmeerle...

Technology08.10.2021

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

en inclusieve apps te leren ontwerpen
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

De Engelse staatsomroep BBC gaat iets unieks doen. Vanaf maandag 11 januari zal het kinderkanaal van de BBC (CBBC) drie uur durende basisschool-tv uitzenden om ervoor te zorgen dat alle kinderen naar educatieve programma...

Nieuws06.01.2021

BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

Volgt de NPO ook?
Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

Tijdens COVID-19 hebben we meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranci...

Online08.12.2020

Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

Zo'n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. En daar is ha...

Media29.10.2020

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs