[Daan de Vogel] Vorige week waren we in Parijs voor de keynote van Bryan O’Neill Hughes, de Senior Productmanager van Adobe Photoshop en Bridge. Altijd weer goed om de nieuwste ontwikkelingen te volgen van het Photoshopteam. Fotografie neemt een enorme vlucht op dit moment. Je kan met de huidige camera’s meer doen dan waar je een paar jaar geleden van kon dromen.
Fotograferen is daarbij niet meer weggelegd voor mensen met geld en kennis. Iedereen met een beetje zakgeld kan een camera kopen die 9 van de 10 foto’s technisch goed belicht en scherp kan opnemen. Je ziet nu ook een grote groep mensen het volgende stap nemen namelijk fotobewerking. Kijk maar eens op de Photoshop fanpage met meer dan 3 miljoen volgers!
Photoshop bestaat intussen meer dan 20 jaar. De leercurve van de applicatie is na al die jaren ontwikkeling enorm steil. De meeste mensen gebruiken de basisfuncties van het pakket maar wagen zien niet aan de wat ingewikkelder handelingen. Er is een daardoor nieuwe industrie aan het ontstaan, die van de “Tutorials“. Er zijn nu eindelijk een paar uitgevers die beginnen te ontdekken wat de kracht van digitaal uitgeven kan betekenen. Zo is een van de nieuwe ontwikkelingen van Photoshop dat je vanuit een Tutorial op je Ipad met je eigen foto de bewerkingen uit de tutorial kunt toepassen. Je drukt gewoon op een actie en photoshop voert op je eigen computer de geselcteerde actie uit.
Brian gaf ons een demonstratie van een aantal functies in Photoshop (PS) die niet zo bekend zijn bij gebruikers en een klein kijkje in de keuken van AdobeLabs, de kraamkamer van Adobe als het gaat om nieuwe technieken en functies van Photoshop.
[Hidden Gems] Zo liet hij ons een aantal verborgen juweeltjes zien in PS. Bijv de ‘oude’ selective sharpening tool die een weinig bekende functie heeft nl de optie ‘details beschermen’ waardoor je beter in staat bent om alleen datgene wat je wilt te verscherpen. Ogen in een portret bijvoorbeeld.
Veel gebruikers weten dat je kwasten kan leiden via een tekenpad. Maar het gebruik van het pad om bijv het reoucheerpenseel te leiden was voor mij ook een hidden gem.
Een ander niet vaak gebruikte functie is de puppet warp (marionet verdraaien) in combinatie met het content aware fill filter waarmee je makkelijk het onderwerp in een beeld kan aanpassen zonder de achtergrond te vervormen. Ook een goede functie van puppet warp is het aanpassen van gezichtsuitdrukkingen of het rechttrekken van kromme lijnen in een foto.
Meer van de Hidden Gems met korte uitlegvideo’s via deze link.
[Adobe Labs] Wat ook veel mensen niet weten is dat je via Adobe Labs allerlei experimentele filters kan downloaden. Een daarvan Pixel Bender, een hardware accelerated plugin die het mogelijk maakt bewerkingen realtime toe te passen. Kijk ook even op de pixel Bender exchange pagina
Een andere nieuwigheid is een tool waarmee je lensvervorming en aberraties kunt tegengaan. Adobe is een database aan het aanleggen met karakteristieken van zo’n beetje alle mogelijke lenzen zodat je van elke lens de fouten kan herstellen. Grappig te zien dat je de bolling van fisheye-lenzen kan rechttrekken doormiddel van splines over onderdelen van de foto te trekken. Omdat de lens bekend is weet het programma precies waar de bolling loopt en kan je stukje bij beetje de foto herstellen of gewoon het in een keer doen
Een van de speerpunten van Adobe is Photoshop Touch (nu op Android, binnenkort ook IOS) Het idee is dat je op je tablet de basisbewerkingen uitvoert en dan verder gaat op je Mac of PC. Alles sync via Adobe Creative Cloud. Layers ed blijven behouden. Adobe is zich bewust van de revolutie in computerland die de iPad teweeg brengt. Niet alleen heb je je tools en files altijd bij je, de tablets geven je ook ongekende mogelijkheden met betrekking to interactie en manipulatie door multitouch en gestures.
Als laatste liet Bryan ons nog wat nieuwe ideeën zien zoals een interfaceloze versie van Photoshop Touch. Je ziet alle bewerkingen voordat ze zijn uitgevoerd als preview van je eigen foto. Een beetje zoals Instagram. Layers kun je openen door een gesture en zie je dan als een stack van waaruit je de bewerkingslayer kiest. De tablets zorgen voor een revolutie in het denken over interfaces en bieden een serieus alternatief voor de beginnend en doorgewinterde creatief. De democratisering van de fotografie is een feit!