Fysieke shops in de grote winkelstraten leggen al vroeg de kerstartikelen in de schappen en versieren de etalages uitbundig met kerstbomen, lichtjes en slingers. Wij, als consument, kijken er al lang niet meer vreemd van op als we al in september kerstballen kunnen kopen.
Maar hoe anders is dat digitaal. Het merendeel van de online shops laten de digitale kerstversiering massaal op zolder staan. En dat terwijl tools, zoals Google Trends, laten zien dat shoppend Nederland zich al vrij snel na de laatste zomerdagen online gaat oriënteren op de kerstaankopen.
Om de shops, die wél op een originele manier inspelen op kerst, in het zonnetje te zetten, werd vorig jaar voor het eerst de Beste Kerstshop verkiezing georganiseerd. Na een succesvolle eerste editie, wordt de verkiezing dit jaar herhaald.
Hoe word je Beste Kerstshop 2011?
Wil je met je webshop meedoen aan de verkiezing en kans maken op de titel “Beste Kersthop 2011”? Dan zul je meer moeten doen dan alleen wat kerstboomplaatjes op je homepagina plaatsen.
Naast de originaliteit van de kerstlay-out worden de inzendingen namelijk beoordeeld op onder andere originele kerstacties en -applicaties, gebruik van social media en helderheid van de bestelprocedure en levertijden. Zo willen bezoekers namelijk wel zeker kunnen zijn van een tijdige levering van het bestelde product, ofwel vóór de kerstdagen! Daarnaast kan een verlengde tijd van “recht op teruggave” vroege bestellers over de streep trekken.
Webshops kunnen zich kosteloos aanmelden via de website. Dit kan nog tot en met 8 december 15:00 uur. Van alle inzendingen zullen er 10 worden genomineerd door een onafhankelijke vakjury. Het publiek kan vervolgens stemmen op hun favoriete kerstwebwinkel en degene met de meeste stemmen mag zich “Beste Kerstshop 2011” noemen. De winnaar zal bekend worden gemaakt op 16 december.