Online13.11.2011

Webwinkeliers onderschatten het belang van hosting


webwinkeliers-onderschatten-het-belang-v.jpg
webwinkeliers-onderschatten-het-belang-v.jpg

De naderende feestdagen zijn een goudmijn voor de meeste webshops. Uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org bleek dat de gemiddelde omzetstijging eind vorig jaar in de periode van 1 november tot tweede kerstdag maar liefst veertig procent bedroeg. “Het is van groot belang dat de website en de webshop juist in deze periode continu bereikbaar zijn en alle transacties zonder problemen uitgevoerd kunnen worden. Om de bereikbaarheid optimaal te houden moeten webshops – natuurlijk al vanaf de start – maatregelen nemen om piekbelasting goed op te vangen, zonder dat bijvoorbeeld de laadtijd of de bereikbaarheid van de site vertraging oploopt“, adviseert Emile Schouwstra, Business Development Manager bij LeaseWeb. “Als hostingprovider houden wij ons bezig met het optimaliseren van de onderliggende IT infrastructuur en het garanderen van uptime (de totale tijd dat de infrastructuur bereikbaar is). Hoewel wij ons dus niet bezighouden met de programmering van de website zelf, kunnen we dankzij onze kennis wel nuttige adviezen geven.”

De techniek achter de website is minstens zo belangrijk voor het succes van een webshop als de marketing, de presentatie en het assortiment“, zegt Emile. “Dat lijkt een open deur, maar je ziet dat veel startende webwinkeliers de rol van de onderliggende techniek onderschatten. Dat begint al met de website zelf; de webshop-software en betalingssystemen moeten feilloos functioneren. Dit is alleen te realiseren op hoogwaardige infrastructuur. Goede performance van de site is daarbij van vitaal belang, want de consument wordt steeds kritischer. Als een site traag of uren achter elkaar niet bereikbaar is, haakt de consument heel snel af. Voor bedrijfskritische sites is de norm voor uptime 99,99% en voor de laadtijd van een pagina maximaal 2 seconden.”

Een aantal belangrijke tips voor de hosting en continuïteit van webwinkels, met name tijdens het feestseizoen:

1. Zorg ervoor dat de webwinkel extra dataverkeer bij pieken in het feestseizoen aankan. Als een overeenkomst met een hostingprovider afgestemd is op een vaste hoeveelheid dataverkeer, kunnen onvoorziene pieken kostbaar worden. Kies daarom voor een schaalbare omgeving die ruimte biedt voor een snelle en flexibele uitbreiding van de capaciteit.

2. Werk bij voorkeur niet met een ‘shared webhosting dienst’, waarbij meerdere webshops dezelfde faciliteiten en infrastructuur delen. Deze is namelijk extra gevoelig voor piekbelasting. Een dedicated infrastructuur op basis van fysieke of cloud servers is de beste keus. Omdat ook een cloudoplossing op fysieke apparatuur staat, is de keuze van een goed datacenter eveneens van groot belang.

3. Zorg voor een dubbel uitgevoerde, ofwel redundante infrastructuur. Hierdoor blijft de site bij uitval van de servers of delen van het netwerk toch bereikbaar. Een ander alternatief is gebruik te maken van een twin datacenter oplossing, waarbij de infrastructuur in twee aparte datacenters gehost wordt.

4. Kies voor een hostingprovider met een kwaliteitsnetwerk. Het klinkt mooi als een website 99 % van de tijd operationeel is, maar in de praktijk kan dat betekenen dat de website bijna vier dagen per jaar niet bereikbaar is. Wanneer dit gebeurt in de aanloop naar Sinterklaas en de feestdagen loop je een hoop omzet mis. Om toch verzekerd te zijn van goede performance, is het belangrijk dat de gekozen hostingprovider beschikt over een redundant netwerk met een goede wereldwijde connectiviteit.

5. Websites zijn vanuit de hele wereld te bezoeken, onafhankelijk van tijdzones en tijdstip. Als problemen zich voordoen, ongeacht op welk moment, moeten deze zo snel en accuraat mogelijk verholpen worden. Een hostingprovider moet daarom 24/7 technische ondersteuning bieden. Daarnaast is het belangrijk dat het technisch personeel over de benodigde kennis beschikt en regelmatig cursussen volgt om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?