Je staat op een borrel en iemand komt naar je toe terwijl die al duidelijk aan het lonken is naar een ander. Hallo zeggen, met de blik naar de volgende. Irritant he? Herken je het?
Ik noem dat ‘kraslot gedrag’. Even aan jou krassen. Kijken of je een ‘maatschappelijke’ kans bent. Of jij waarde voor die ander hebt. Of jij als traptrede voor die ander kan dienen. En dan doorgescheurd en ‘weggegooid’ worden.
Ik praat niet over de gastheer/gastvrouw die vanuit de aard van zijn of haar rol goed rondkijkt. Dat is iets anders. De gastheer of gastvrouw heeft andere motieven. In de wereld van ‘social media‘ wordt veel ge-netwerkt, zowel virtueel als fysiek. Veel ‘borrels’ dus en dus vele kansen op on-integer gedrag. Social media zetten integriteit nog meer op de business agenda.
Wat Gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet… zelf niet doen dus, kraslotgedrag! Ik beschouw dit gedrag als een grove overtreding. En weet je, als jij dit doet, weet dan dat die ander dit na jaren nog weet. Eigenlijk haal je jezelf naar beneden door dit respectloos gedrag.
Het is ook ‘oud gedrag’. Ten koste van anderen zelf omhoog. Je bent duidelijk niet toe aan business 2.0.
Competitie 1.0 is “to win is to lose”. Don’t go there.
Competitie 2.0 is: “to share is to gain”. Dat is ‘nieuw gedrag’. Daar hoort geen kraslotgedrag bij.