De Consumentenautoriteit stelt dat consumenten de mobiele telefoons geleverd moeten krijgen waarvoor zij hebben betaald. Er zijn meldingen ontvangen dat dat mis is gegaan bij Mijngsmwinkel.nl en Dutchfone.nl. Om benadeling van de consument te voorkomen, informeert de Consumentenautoriteit consumenten over de risico’s van bestellen bij deze online winkels.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: “Online winkelen heeft een grote vlucht genomen. Net als in de gewone winkel moet je keurig geleverd krijgen wat je koopt of bestelt. Consumenten moeten daarop kunnen vertrouwen. Nu we meldingen ontvingen dat dat niet het geval was, grijpen wij in. Bij deze winkels wordt volledige vooruitbetaling gevraagd, maar recente meldingen die bij Consuwijzer zijn binnen gekomen, kwamen erop neer dat mobiele toestellen niet geleverd worden en dat deze consumenten hun geld niet terug krijgen. Bovendien klagen consumenten dat ze beide bedrijven niet of slecht kunnen bereiken. Omdat het in voorkomende gevallen om aanzienlijke bedragen gaat, hebben we besloten de consument snel te informeren.“
De sites ogen professioneel. Toch is het verstandig om de shopscan van Consuwijzer.nl te gebruiken. Op basis hiervan krijgt de potentiële koper een goed beeld van de webshop. Bij twijfel is het verstandig altijd de afweging te maken of de voordelige prijs wel opweegt tegen eventuele risico’s.
Verder is bekend gemaakt dat de Consumentenautoriteit per 1 januari 2013 samengaat met de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en OPTA (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit) verder onder de naam ACM (Autoriteit Consument en Markt). De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht.