De Nederlandse consultancyfirma Executive Learning Partnership kocht dagelijks 12.000 exemplaren van de Europese editie van The Wall Street Journal Europa op tegen 1 cent per stuk. Dat is in totaal zo’n 16% van de totale oplage van 74.800 stuks.
Het Britse oplage-instituut ABC beraamt zich over een onderzoek naar de ‘sponsorovereenkomst’ tussen ELP en de krant van News Corp. De Britse krant The Guardian berichtte eerder deze week dat WSJ zijn oplage kunstmatig opkrikt en zo adverteerders bij de neus nam. In totaal zou 61% van de oplage van de Europese editie (46.100 van de 74.8000 stuks) tegen dumpprijzen tussen de 1 en 5 eurocent aan bedrijven zijn verkocht. Die bedrijven zouden ook redactieruimte ter beschiking hebben gekregen om hun diensten en producten te promoten.
Toen in 2010 Executive Learning Partnership dreigde die overeenkomst stop te zeggen omdat het vond dat het als grootste individuele sponsor van het zakenblad te weinig publiciteit in ruil kreeg, bedacht WSJE een aantal constructies om de samenwerking met ELP te kunnen voortzetten. Volgens The Guardian zouden zo ook het Belgisch financiëel magazine Banking and Finance en de Antwerpse mediagroep Think Media op vraag van WSJE-topman Andrew Langhoff geld aan ELP hebben overgemaakt in ruil voor de sponsoring van WSJ-evenementen in ons land.
De onthullingen leidden al tot het onstlag van Andrew Langhoff, de Europese topman van WSJ. WSJ Europe stelt inmiddels dat het artikel van The Guardian “doordrenkt is met onwaarheden en kwaadaardige interpretaties“. Via