Tegen het midden van het decennium zal internet nagenoeg een kwart van de wereldwijde retail-verkopen voor zijn rekening nemen. Dat is de conclusie van een enquête van het World Retail Congres bij executives van retailketens met een jaaromzet van minstens 1 miljard dollar.
Volgens de vooruitzichten zal de wereldwijde retailverkoop de komende 3 jaar met 10,2% toenemen. Slechts 6% van de ondervraagden verwacht een inkrimping, terwijl 29% met een status-quo rekening houdt. Uit het onderzoek blijkt dat 48% van de ondervraagden van mening is dat het internet op zijn thuismarkt de sterkste groei zal kennen. Daarmee scoort het internet even hoog als de traditionele winkels. Op internationaal vlak halen de traditionele verkooppunten een score van 58% en blijft e-commerce met een puntentotaal van 28% achterop.
Verder blijkt dat 67% van de ketens van mening te zijn tegen het midden van het decennium substantieel meer winkels te zullen hebben. Volgens 90% zal het traditioneel verkooppunt een belangrijk ontmoetingspunt blijven met de consument.
Op dit moment vertegenwoordigt het internet ongeveer 13% van de totale retailverkoop. Tegen het midden van het decennium zal dat volgens de ondervraagden gestegen zijn tot 23%. De onderzoekers merken ook op dat 67% hoopt zijn online aanwezigheid op te drijven, terwijl 37% aangeeft meer gebruik te willen maken van nieuwe technologieën. Daarentegen focust slechts 28% zich op mobiele commerce. Via