Online02.09.2011

The network is the computer


De laatste dag van Dreamforce 2011. Marc Benioff, CEO van Salesforce.com, heeft vast goed geluisterd naar één van zijn branchegenoten in de afgelopen periode. The network is the computer is een tagline die reeds 15 jaar geleden door Sun Microsystems werd gebruikt, in die tijd was Eric Schmidt daar werkzaam als CTO, later werd hij bekend als CEO van Google.

Ik kan me herinneren dat mijn vader (Hans Appel, red.) destijds, als CTO van Sun Microsystems, in Europa ook verhalen hield met deze kernboodschap. Eigenlijk hun tijd ver vooruit want hetgeen toen werd uitgedragen is nu aan het gebeuren. Het internet, the cloud, is onze computer en het enige wat we nodig hebben om functionaliteiten hieruit te trekken is een webbrowser. In consumentenland is the social revolution al flink aan de gang, maar binnen het bedrijfsleven moet het nog gebeuren. Althans daar richt Marc Benioff zich op, waarbij Salesforce.com allang niet meer uitsluitend een sales automation tool is. De Social Enterprise heeft in zijn ogen een nieuw fundament nodig waar simpelweg de systemen, tools en databases die nu al tientallen jaren worden gebruikt niet meer capabel genoeg voor zijn, want de nieuwe generatie applicaties moeten social, open en mobiel zijn. Al ver voordat Mark Zuckerberg geboren was werden de tools en databases gebruikt die vandaag de dag nog steeds actief zijn.

Salesforce.com wil hét platform bieden op basis waarvan het bedrijfsleven in staat wordt gesteld om de zogenoemde Social Enterprise te bouwen. Force.com, Database.com en Heroku.com zijn speerpunten hierin. Tools voor ontwikkelaars om mee aan de gang te gaan en zich in de arena van o.a. Microsoft en Google te begeven die tevens dergelijke platformen bieden.

Het klinkt allemaal fantastisch en de cases die worden getoond staan als een huis. De grote vraag is alleen hoe de ontwikkelaars hier tegenaan kijken. Ik kan me wel voorstellen dat oude tools en systemen in de huidige tijd niet meer capabel genoeg zijn. Projecten van jaren of maanden dienen nu in weken te worden afgerond. Dat we ons in een andere wereld bevinden weet Eric Schmidt nog eens aardig toe te lichten, in het gesprek wat hij heeft met Benioff waarbij de laatste 30 jaar aan IT-ontwikkelingen worden besproken. The next step volgens hem zijn voorspellende applicaties die op voorhand kunnen aangeven wat er staat te gebeuren. Hiervoor heb je veel informatie nodig uit diverse bronnen die snel en realtime toegankelijk zijn, mobiel en social. Inmiddels hebben we een punt bereikt waarop de hoeveelheid internetverkeer van smartphones en tablets die van pc’s overstijgt. Bedrijven starten eerst met het ontwikkelen van een applicatie alvorens er een versie voor de pc komt. De commitment aan HTML5 (de nieuwe internetstandaard) is daarom te begrijpen. Develop once and run everywhere is hierbij het credo. Op basis van Heroku.com wordt een voorbeeld gegeven van hoe binnen enkele weken een Facebook-app is ontwikkeld om de nieuwste Harry Potter film binnen Facebook te bekijken. Facebook met meer dan 500.000 apps en Android telefoons waarvan er per dag meer dan 500.000 geactiveerd worden. Ontwikkelingen die niet te ontkennen zijn, sterker nog, het zijn harde feiten. Het is duidelijk dat Salesforce.com haar nek uitsteekt, of beter gezegd durft uit te steken. Een platform aanbieden waarbij nieuwe generatie applicaties snel kunnen worden ontwikkeld; open, social, mobile en realtime.

Indrukwekkend wat er dit jaar op Dreamforce wordt neergezet na de plannen die vorig jaar werden gelanceerd. De volgende editie van het event is in september 2012. Die tijd zullen ze in ieder geval hard nodig hebben om alle beloftes die zijn gemaakt wederom waar te maken.

...